Ο ηθοποιός Μάνος Καρατζογιάννης μιλάει στο fermouart.gr με αφορμή την παράσταση το «Το χέρι του Γιάνος», που κάνει πρεμιέρα στις 20 Ιανουαρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

Υποδύεσαι τον Γιάνος στην παράσταση «Το χέρι του Γιάνος». Ποιο ρόλο παίζει ο χαρακτήρας αυτός στην υπόθεση του έργου;

O Γιάνος έχει ένα συνηθισμένο όνομα, γιατί έχει ένα σύνηθες χαρακτηριστικό σε όλους τους ανθρώπους: είναι ικανός για το υψηλό, αλλά και για το χαμηλότερο. Είναι μαλακός σαν το χόρτο, όπως γράφει και ο Σεφέρης στον Τελευταίο Σταθμό. Μετέωρος, ακροβατεί ανάμεσα στην ανάγκη του για εξουσία και την αγάπη του για τη Ματίλντα. Με μοναδικό “πατέρα” τον Στάλιν, έχει αποφασίσει να επιβιώσει σε ένα ναρκοθετημένο δημόσιο χώρο πάση θυσία. Γίνεται γρανάζι του οποιοδήποτε συστήματος μέχρι να παρανοήσει και εν τέλει να θυσιαστεί. Με το χέρι του κινεί κατ’ ουσία ολόκληρη την ιστορία, πριν συνθλιβεί και ο ίδιος από αυτήν. Προσπαθεί να μην προδώσει και να μην προδοθεί. Τελικά κάνει και τα δύο. Μιας και τον προδίδει το ίδιο του το νευρικό σύστημα.

Πες μας λίγα λόγια για τον συγγραφέα Ντάνιελ Ντιμέκο και το έργο του.

Ο Ντάνιελ Ντιμέκο είναι νέος Αργεντίνος βραβευμένος συγγραφέας, του οποίου το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μετάφραση του Κωνσταντίνου Χατζόπουλου. Έχει γράψει συνολικά πέντε έργα. Όλα κινούνται μέσα σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, που προκύπτει μέσα από ενδελεχή έρευνα. Εστιάζει στον άνθρωπο ως πολίτη της ιστορίας. Πώς βιώνει την εποχή του τόσο σε ιδιωτικό όσο και σε δημόσιο επίπεδο.

Το Χέρι του Γιάνος, που είναι το πρώτο του έργο, μας ταξιδεύει στη Σταλινική Ρωσία, το 1938, την περίοδο της βίαιης διαδοχής της εξουσίας από τον Γιοζ στον Μπέρια, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Είναι η εποχή των μεγάλων εκκαθαρίσεων, από τη μια των ανθρώπων του Γιοζ και από την άλλη των Καλλιτεχνών, σύμβολα της ελεύθερης έκφρασης.

 

 

Από που ανέσυρες εικόνες για να αποδώσεις το ρόλο σου και να μπεις στην ψυχοσύνθεση του Γιάνος;

Αντλώ από παντού, απ’ όπου μπορώ, από βιώματα, τραύματα, μνήμες, φόβους, από ταινίες, μυθιστορήματα, ακόμα και από το ίδιο το θέατρο, τελευταία κι από το ίντερνετ, από έρευνες, απ’ ο,τιδήποτε με βοηθά να καταλάβω, να συλλάβω κάτι, από τη φαντασία μου, από τη ζωή μου, αλλά και από τις ζωές των άλλων.

Ρωτάω συνέχεια. Απορώ. Επιτρέπω στον εαυτό μου να μην καταλαβαίνει. Μέσα από αυτήν την αδυναμία μου, την οποία μοιράζομαι φωναχτά στην πρόβα, βρίσκω τη δύναμη του δραματικού προσώπου.

Εν προκειμένω, έψαξα πολύ για την εποχή με την αρωγή των σκηνοθέτιδών μου: της δραματουργού Ζωρζίνας Τζουμάκα και της ηθοποιού Ιουλίας Σιάμου, αλλά και όλου του θιάσου (Ν. Αγγελής, Ε. Ζαραφίδου, Κ. Παναγιωτίδου, Ε. Σωφρωνιάδου) και των συντελεστών (Α. Δημητρολοπούλου, Β. Κλωτσοτήρας, Δ. Πικράκης).

Ο Γιάνος, είμαστε όλοι εμείς στην σύγχρονη πραγματικότητα;

Ακριβώς… Μια αλληγορία είναι το έργο μας, που κινείται ανάμεσα στο δίπτυχο εξουσία – προδοσία. Όσο το πρόσωπο της εξουσίας κάτω από τη μάσκα οποιουδήποτε χρώματος θα αγριεύει τόσο ο άνθρωπος θα εξευτελίζεται, είτε ασκεί την εξουσία, είτε είναι αυτός πάνω στον οποίον ασκείται, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Όσκαρ Ουάιλντ στην Ψυχή του Ανθρώπου στον Σοσιαλισμό.

Μετέωροι οι ήρωες του έργου ακροβατούν ανάμεσα στην επιθυμία και την ανάγκη μέσα σε μια ναρκοθετημένη δημόσια σφαίρα γεμάτη αβεβαιότητες… Για να προδώσουν στο τέλος και να προδοθούν μέσα από μια εξαντλητική διαδρομή ανατροπών και συγκρούσεων, αφού πρώτα εισβάλλει ο δημόσιος τρόμος, ακόμη και στις πιο ιδιωτικές τους σχέσεις.

Ο φόβος έχει τέτοια δύναμη, ώστε να καταλύει κάθε αξία;

Ο Φόβος, που καλλιεργεί η εκάστοτε εξουσία, απομονώνει τον άνθρωπο. Υπονομεύει την επαφή και την έκφραση. Έχει τη δύναμη να καταλύσει κάθε αξία. Ο έρωτας με την ευρύτερη έννοιά τουκαι το χιούμορ, αισθάνομαι, ότι μπορούν να τον νικήσουν. Γι’ αυτό και ο συγγραφέας μας επιστρατεύει και τα δύο. Γι’ αυτό και η εξουσία εχθρεύεται τον έρωτα και τους καλλιτέχνες.

 Ντίμη Θεοδωράκη

 

 

Info:

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Κάτω Χώρος

Από 20.1.2017 μέχρι 5.3.2017

  1. Τρόμος πλανάται πάνω από τη Σοβιετική Ένωση. Τα όργανα της Μυστικής Αστυνομίας φροντίζουν να «καθαρίσει» η χώρα: βασανισμοί, εκτελέσεις και προπαγάνδα μέσω του Τύπου. Τα τρένα για τη Σιβηρία γεμίζουν με κατάδικους.

Στη Μόσχα, πέντε άνθρωποι είναι εγκλωβισμένοι στα πάθη και τις φιλοδοξίες τους. Όσοι θεωρούνται ύποπτοι θα προσπαθήσουν να σωθούν προδίδοντας τα πιο κοντινά και αγαπημένα τους πρόσωπα, τον ίδιο τους τον εαυτό.

Πόσος φόβος χρειάζεται για να γεννήσει μια προδοσία;

​Τι φοβάται η Ευρώπη του σήμερα;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χατζόπουλος

Σκηνοθεσία: Ιουλία Σιάμου, Ζωρζίνα Τζουμάκα

Σκηνικά – Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου

Σχεδιασμός φωτισμών: Αποστόλης Τσατσάκος

Πρωτότυπη μουσική: Δημήτρης Πικράκης

Σχεδιασμός προβολών: Ντένης Κωστόπουλος

Φωτογραφίες: Στέλιος Δανιήλ, Γεωργία Σιέττου

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Νικόλας Αγγελής (Μπέρια)

Ελένη Ζαραφίδου (Ματίλντα)

Μάνος Καρατζογιάννης (Γιάνος)

Καλλιόπη Παναγιωτίδου (Μαρία)

Έβρη Σωφρονιάδου (Άννα)

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Κάτω Χώρος

Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα, Tηλέφωνο: 210 9212900

http://www.theatroneoukosmou.gr
http://www.facebook.com/theatrotouneoukosmou