Μπορούν τα χρήματα να μας αγοράσουν λίγη ευτυχία; Γιατί το μάρκετινγκ εξακολουθεί να ορίζει μεγάλο μέρος των αναγκών μας; Τι γίνεται όταν ένας άνθρωπος δεν προβάλλει αντίσταση σε όσα προσπαθεί  να του επιβάλλει η κοινωνία;

Με αφορμή την performance ‘’BUY ME’’ που παίρνει παράταση μέχρι τις 30 Μαρτίου 2017 στο Θέατρο Underground, η Νατάσσα Νταϊλιάνη η οποία έχει αναλάβει τη σύλληψη, τη σκηνοθεσία και την ερμηνεία, μας δίνει μερικές πολύ εύστοχες απαντήσεις στο –πάντα– επίκαιρο φαινόμενο του καταναλωτισμού.

Η επιστήμη και η τεχνολογία βρίσκονται στο απόγειό τους, ο σύγχρονος άνθρωπος είναι πιο καλά ενημερωμένος και περισσότερο μορφωμένος παρά ποτέ. Γιατί, παρ’ όλα αυτά, πέφτει τόσο εύκολα στην παγίδα του «καταναλώνω άρα υπάρχω»;

Σίγουρα η σχέση μας με τον καταναλωτισμό έχει να κάνει με την σωστή και πλήρη ενημέρωση γύρω από το θέμα και ειδικά αναφορικά με την αλυσίδα παραγωγής. Παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα και τα μέσα ενημέρωσης, η κουλτούρα ωστόσο του να διερευνά κανείς την πραγματικότητα ώστε να καταναλώνει συνειδητά και επιλεγμένα, λαμβάνοντας υπόψη διάφορες παραμέτρους, όπως την μόλυνση του περιβάλλοντος, τα σκουπίδια που παράγει, τους πόρους και τους ανθρώπους που εκμεταλλεύεται, δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη. Στην πλειοψηφία του κόσμου το μάρκετινγκ και η διαφήμιση εξακολουθούν να ορίζουν και να καθορίζουν τις επιθυμίες του. Είναι η ευκολία, η έλλειψη χρόνου αλλά και η ψευδαίσθηση που δημιουργεί ο «φονταμενταλιστικός καταναλωτισμός», ότι όλα τα προβλήματα λύνονται και ακόμα και φυσιολογικά συναισθήματα όπως πόνος, θλίψη, απογοήτευση πρέπει και μπορούν να καταπολεμηθούν με την αγορά και κατανάλωση προϊόντων.

Γιατί η σχέση αυτή  με την κατανάλωση είναι βαθιά ριζωμένη μέσα στην κοινωνία, έχει συνδεθεί στενά η απόκτηση και απόλαυση προϊόντων και υπηρεσιών με το κοινωνικό status του ατόμου.

Όποιος δεν ακολουθεί τις συγκεκριμένες επιταγές της μόδας (ρούχα, αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα κτλ) θεωρείται – κατά μία έννοια – «κοινωνικά παρείσακτος». Πού μπορεί όλο αυτό να οδηγήσει εσωτερικά τον άνθρωπο;

Εάν δεν έχει δημιουργήσει άμυνες και μία ολοκληρωμένη και αυτόνομη προσωπικότητα, εσωτερικά αυτός ο άνθρωπος ενδέχεται να οδηγηθεί σε αισθήματα κατωτερότητας, κατάθλιψης και απομόνωσης.

Είναι πολύ εύκολο η κοινωνία να σε θέσει εκτός όταν δεν ακολουθείς τις επιταγές της και όταν δεν είσαι σε θέση οικονομικά να αγοράζεις και να καταναλώσεις όλα όσα σου επιτάσσει κάθε φορά ως απαραίτητα και αναγκαία ή και ως ένδειξη πλούτου.

Τι χρειάζεται για να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και να επαναπροσδιορίσουμε τις αξίες μας;

Ανθρώπινη ουσιαστική επαφή, χωρίς διαμεσολαβητές προϊόντα. Αυτονομία και εμπιστοσύνη στις ικανότητές μας και αποδέσμευση των ικανοτήτων αυτών από την συνεχή αποτίμησή τους σε χρήμα.

Προσωπική έρευνα, σύλληψη, σκηνοθεσία, ερμηνεία: ποιά είναι η πρόκληση του one woman show;

Η πρόκληση είναι να είσαι μονίμως ενδιαφέρουσα, να έχεις την απαραίτητη ενέργεια και να μείνεις πιστή στην αλήθεια σου. Η εγγύτητα με το κοινό είναι σίγουρα άλλη μία μεγάλη πρόκληση και η αλληλεπίδραση και η επαφή που είναι και το ζητούμενο σε αυτή την περφόρμανς.

Αλλά στην πραγματικότητα δεν είμαι μόνη- έχω πολύτιμους και σημαντικούς συνεργάτες! Πρώτα απ όλα την Άντζελα Δεληχάτσιου, με την οποία συνεργαστήκαμε στη σκηνοθεσία, και  η οποία με παρότρυνε να προχωρήσω από την σύλληψη και την ιδέα στην δημιουργία παραστάσιμου υλικού.

Τα μηνύματα που περνάς μέσα από την performance, πιστεύεις ότι μπορούν να βάλουν σε σκέψεις τον θεατή;

Ναι το πιστεύω, διότι λαμβάνω σταθερά το ίδιο feedback μετά από την παράσταση, ότι η περφόρμανς λειτουργεί λυτρωτικά, απελευθερωτικά, οδηγεί σε ερωτήματα όπως τι χρειάζομαι πραγματικά, δημιουργεί συνήθως μία ευχάριστη διάθεση αλλά προκαλεί και σε περαιτέρω σκέψη και προβληματισμό γύρω από το θέμα. Πολύ ιδιαίτερη και σημαντική ήταν η συζήτηση που κάναμε με τους θεατές μετά την τελευταία παράσταση στον χώρο του θεάτρου Underground. Η συνειδητοποίηση νομίζω είναι ένα πρώτο πράγμα που επιτυγχάνεται με τα μέσα και τα υλικά που χρησιμοποιεί το BUY ME, μέσα από το καθρέφτισμα της κατάστασης, την βιωματική και συμμετοχική προσέγγιση και την καταγραφή-βιογραφία.

Συνέντευξη: Σωτηρία Κακαγιά

 

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη-σκηνοθεσία, ερμηνεία:  Νατάσσα Νταϊλιάνη

Δραματουργική ανάπτυξη, συν-σκηνοθεσία: Άντζελα Δεληχάτσιου

Ήχος: Κωστής Γαρδίκης

Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας

Κοστούμια: Λουκία Χατζέλου

Φωτογραφίες, Artwork: Γιώργος Ευθυμίου

Ηχογραφημένη φωνή: Αντώνης Γκρίτσης

Στην παράσταση ακούγεται το τραγούδι Buy Me των Starwound.

Tο BUY ME θα συνεχίζει να σας προ(σ)καλεί σε μια διαφορετική θεατρική εμπειρία κάθε Πέμπτη πλέον, στις 21.00, από τις 2 έως τις 30 Μαρτίου, στο μικρό εμπορικό κατάστημα με την νοσταλγική επιγραφή “Γραφομηχαναί” μέσα στον χώρο του θεάτρου Underground.

Κρατήσεις: 213 037 0342, 6944 251704 και μέσω της σελίδας του https://www.facebook.com/buymeperformance/?ref=page_internal

Περιορισμένος αριθμός θέσεων ανά παράσταση – Κρατήσεις απαραίτητες