Από τη Ντίμη Θεοδωράκη

Ο Ιάκωβος Μυλωνάς σκηνοθετεί και παίζει στην παράσταση «Η αληθινή ιστορία της Αΐντας και του Ρανταμές» στο Θέατρο Θησείο, κάθε Σάββατο στις 23:30. Μια ιστορία που καταδικάζει την επιβολή του ανθρώπου πάνω στον άνθρωπο μέσα από ένα ασίγαστο και αληθινό έρωτα που έρχεται να ανατρέψει τα πάντα. Μια παράσταση που κατορθώνει με την φρεσκάδα του νεαρού θιάσου, τα ευφάνταστα κοστούμια (από τα καλύτερα που έχω δει), την ταιριαστή μουσική, την εύστοχη σκηνοθεσία να δώσει την εποχή του έργου με ακρίβεια. Εν μέσω παραστάσεων ο σκηνοθέτης και ηθοποιός απάντησε στις ερωτήσεις μας σχετικά με το έργο του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη, που διασκεύασε, και την οπτική του πάνω σε αυτό.

Κύριε Μυλωνά, γιατί αποφασίσατε να σκηνοθετήσετε το συγκεκριμένο έργο του Θανάση Τριαρίδη, “Η αληθινή ιστορία της Αΐντας και του Ρανταμές”;

Έχω σε μεγάλη εκτίμηση τον Θανάση Τριαρίδη που το έγραψε. Είναι ένα έργο αντιπολεμικό και συγχρόνως ένας ύμνος στον έρωτα δίχως όρια. Επίσης είναι και η πρώτη φορά που μεταφέρεται η διάσημη όπερα Αΐντα στο θέατρο και μένα μ΄αρέσει ν’ ανήκω στους πρωτοπόρους.

Στην παράσταση ακούγονται φράσεις όπως: «Ξέρουμε να περιγράφουμε καλά…», «Να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας για τη μεγάλη μάχη, για τη μεγάλη νίκη σε ιστορική ανάγκη». Τελικά πώς γράφεται η ιστορία των λαών κατά την άποψή σας και πόσο πιστά μεταφέρονται τα γεγονότα;

Αφού με ρωτάτε με λόγια του έργου, θα σας απαντήσω με λόγια του έργου. «Η ιστορία ανήκει στους νικητές και τους χαμένους τους τρώνε τα σκυλιά. Τα άλλα είναι ωραία λόγια για τις γυναικούλες και για τους έφηβους».

O ήρωας Ρανταμές, που ενσαρκώνετε, επιδίδεται σε ένα ανελέητο σφαγιασμό των Αιθιόπων. Πόσο άμοιρος ευθυνών είναι για τις πράξεις του;

Ο Ρανταμές είναι καθαρόαιμος στρατιώτης και σκοτώνει στρατιώτες σ’ ένα πόλεμο που άλλοι τον αποφάσισαν όπως γίνεται πάντα. Δε σκοτώνει αμάχους και παιδιά. Αυτό το κάνει ο Όκιδ, ο ανιψιός του Φαραώ εν αγνοία του Ρανταμές. Έχει τις ευθύνες που έχουν όλοι οι στρατιωτικοί σ’ έναν πόλεμο. Τις περισσότερες φορές είναι πιόνια. Όταν ο Ρανταμές αντιλαμβάνεται ότι πίσω απ’ την πλάτη του έχει διαταχτεί γενοκτονία, κάνει ότι μπορεί για να σώσει τους αιχμαλώτους και το καταφέρνει μάλιστα.

“Η αληθινή ιστορία της Αΐντας και του Ρανταμές” μιλάει για μια γενοκτονία, για ίντριγκες, δολοπλοκίες, βασιλείς και απλό λαό. Σχολιάστε μας το παγκόσμιο κοινωνικό – πολιτικό γίγνεσθαι.

Μέχρι και τώρα κάποιοι δικάζονται για γενοκτονία στο δικαστήριο της Χάγης. Βέβαια όπως είπαμε την ιστορία την γράφουν οι νικητές και οι μεγάλες δυνάμεις. Αυτές κανονίζουν ποιοι φταίνε και ποιοι όχι, κρύβοντας πάντα τις δολοφονίες που έχουν διαπράξει οι ίδιες.

Η μνήμη, αν δεν σβήνει ποτέ, αλλά διαιωνίζεται, γιατί δεν επαρκεί ποτέ για να κάνει ο άνθρωπος την μεγάλη αλλαγή;

Αλλαγές γίνονται, αλλά πάρα πολύ αργά. Αυτοί που έχουν την εξουσία δεν την παραδίδουν εύκολα.

Στο έργο ακούμε επίσης τη φράση «Υποσχέσεις που δεν κρατιούνται». Είναι στη φύση του ανθρώπου να παρουσιάζεται αφερέγγυος ξανά και ξανά;

Πολλοί άνθρωποι δυστυχώς το μόνο που τους νοιάζει είναι πως θα κοροϊδέψουν και θα εκμεταλλευτούν άλλους ανθρώπους. Ο παραλογισμός της εξουσίας οδηγεί τις πιο πολλές φορές σε παράνοια. Το κακό είναι ότι αυτοί που μας εξουσιάζουν πιστεύουν ότι είναι λογικοί.

Η σκηνοθεσία είναι μια τέχνη που σας ενδιαφέρει περισσότερο από εκείνη της υποκριτικής;

Όχι. Η σκηνοθεσία είναι πολύ κουραστική. Είναι σαν να είσαι ο μπαμπάς και να προσέχεις όλα τα παιδιά σου. Εγώ όμως ακόμα παραμένω παιδί. Ίσως γι αυτό να είμαι καλός σκηνοθέτης.

Ποιοι καλλιτέχνες σας έχουν επηρεάσει;

Όλοι αυτοί που έχω συνεργαστεί μαζί τους με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Μ’ αρέσουν οι καλλιτέχνες που έχουν μια ισορροπία στη ζωή τους, είναι τόσο δύσκολο αυτό.

Υπάρχει κάποιο μοτίβο σε κάθε σας δημιουργία, το οποίο πάντα επιστρέφει και από το οποίο δεν μπορείτε να ξεφύγετε;

Όχι, δε νομίζω. Κάθε φορά είναι καινούρια φορά. Κάθε φορά προσπαθώ να γεννήσω καινούρια πράγματα και να βρω καινούριες λύσεις.

Τελικά ο θάνατος είναι η μόνη ελπίδα απελευθέρωσης και λύτρωσης;

Για το έργο ναι. Για μένα ελπίζω να γίνει μέσα απ’ τη ζωή.

Επόμενα Σχέδια…

Ήδη παίζω κάθε Παρασκευή στο θέατρο Λύχνο, ένα δικό μου έργο το ‘’2047’’, μια επαναστατική κωμωδία. Απ’ τον Φλεβάρη θα ξεκινήσω πρόβες για τη συνέχεια του, το 2048.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: 

“Η αληθινή ιστορία της Αΐντας και του Ρανταμές” του Θανάση Τριαρίδη στο Θέατρο Θησείον

Σε σκηνοθεσία Ιάκωβου Μυλωνά

Από 9 Δεκεμβρίου έως 27 Ιανουαρίου

Η αντεστραμμένη εκδοχή της διάσημης όπερας «Αΐντα» του Βέρντι είναι το νέο έργο του Θανάση Τριαρίδη που ανεβαίνει από 9 Δεκεμβρίου 2017 στο θέατρο «Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες», σε σκηνοθεσία Ιάκωβου Μυλωνά,  για 8 μόνο παραστάσεις, κάθε Σάββατο στις 23:30. 

Ένας καταραμένος έρωτας. Ένα μυστικό 2000 χρόνων. Μια γενοκτονία. Ίντριγκες, δολοπλοκίες, βασιλείς και απλός λαός. Μυσταγωγία. Τελετές . Μάχες. Η ιστορία γράφεται απ’ τους νικητές. Η αληθινή ιστορία όμως υπάρχει κάπου κρυμμένη, σιγοκοιμάται, σαν ηφαίστειο που ετοιμάζεται σιγά, σιγά, να κάψει τα πάντα. Ήρθε η ώρα να μάθουμε την αληθινή ιστορία της Αϊντας και του Ρανταμές. Ήρθε η ώρα ο έρωτας τους να κάψει όλα τα ψέματα που μας ταΐζουν οι ισχυροί για να επιτεθούν στους αδύναμους!

Η διάσημη όπερα του Βέρντι, πριν από 150 χρόνια, μας είπε μια ψεύτικη ιστορία. Ήρθε η ώρα να μάθουμε την αληθινή.

ΕίδοςΔράμα

Συντελεστές

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης

Σκηνοθεσία: Ιάκωβος Μυλωνάς

Θεατρική διασκευή: Ιάκωβος Μυλωνάς

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριλένα Καμπιώτη

Σκηνικά, κοστούμια: Κωνσταντίνος Μητροβγένης

Χορογραφίες: Αλέξανδρος Ζαχαρέας

Φωτισμοί: Ομάδα ΙΑΜΥ

Μουσική επιμέλεια: Ομάδα ΙΑΜΥ

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Μαρία Τσολάνα

Δημόσιες σχέσεις & επικοινωνία: Κωνσταντίνος Πλατής

Ερμηνεύουν: Ιάκωβος Μυλωνάς, Αντιγόνη Σταυροπούλου, Πάνος Κούλης, Μαρίνα Παντελάκη, Γιάννης Βερβενιώτης, Αντώνης Τακτικός, Κωνσταντίνος Μητροβγένης, Γεωργία Γιαννακούδη, Μαριλένα Καμπιώτη

Πληροφορίες

Παραστάσεις

Από 9 Δεκεμβρίου έως 27 Ιανουαρίου

 Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Σάββατο: 23:30

Τιμές εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 12 ευρώ

Φοιτητικό, ανέργων, Αμεα, γκρουπ: 8 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων

https://www.ticketservices.gr/el/home/

Διάρκεια παράστασης

75’ χωρίς διάλειμμα