Από τη Ντίμη Θεοδωράκη

Με το θέμα του εγκλεισμού καταπιάστηκε και φέτος ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζιάς σκηνοθετώντας στον Πολυχώρο Vault το έργο των Ignacio del Moral & Verónica Fernández, “Οι Φυλακισμένες”, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ.

Το πλαίσιο των «Φυλακισμένων»

«Ισπανία, χειμώνας του 1950, μετά τον εμφύλιο πόλεμο. Συνεργασία Εκκλησίας και Φασιστών. Η Δικτατορία του Φράνκο στην εξουσία. Καθολικισμός. Γυναικείες φυλακές μέσα σε ένα Μοναστήρι έξω από μία επαρχιακή πόλη της Ισπανικής ενδοχώρας. Κρύο, πείνα, αρρώστιες, απομόνωση, βία, κακοποίηση, θάνατος. Γυναίκες φυλακισμένες. Κάποιες για πολιτικούς λόγους, κάποιες για κλεψιές, πορνεία, μοιχεία, παράνομες εκτρώσεις, φόνους».

Η παράσταση

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζιάς επιλέγει μια ομάδα νέων ηθοποιών, κατά βάση, που καταθέτει τη μαρτυρική πορεία φυλακισμένων γυναικών, οι οποίες ζουν περιμένοντας μόνο ένα πράγμα: να κερδίσουν τη χάρη που ο επίσκοπος δίνει κάθε δέκα χρόνια σε μια κρατούμενη και που πρόκειται να δοθεί σε δύο βδομάδες.

Η καθεμία φυλακισμένη φέρει τη δική της προσωπική ιστορία, τις δικές της στάσεις και οι επιπτώσεις του εγκλεισμού στην ψυχολογία της διαφοροποιούνται από των υπολοίπων. Όλες βιώνουν απαγορεύσεις, στερήσεις και καταστάσεις που ξεφεύγουν από τον έλεγχο τους. Παρ’ όλ’ αυτά κάποιες επιδεικνύουν καλύτερες προσαρμοστικές συμπεριφορές, καθώς συμβαίνει αναπόφευκτα, έπειτα από ένα διάστημα, ο εγκλεισμός να γίνεται ρουτίνα. Αυτό περιγράφεται με τον όρο «ιδρυματοποίηση».

Οι έγκλειστες μαθαίνουν γρήγορα να επαγρυπνούν για πιθανά σημάδια απειλής της ακεραιότητάς τους και παραμένουν ετοιμοπόλεμες. Εκείνες που κρατούν τα καλύτερα χαρτιά, θα τα παίξουν όλα για όλα, προκειμένου να πετύχουν την πολυπόθητη ελευθερία. Όμως οι ψυχολογικοί μηχανισμοί που μπαίνουν σε λειτουργία για την προσαρμογή και επιβίωση δεν βοηθούν όλες. Οι υπόλοιπες υποκύπτουν σε μια θυματοποίηση. Ας μην ξεχνάμε ότι η ευαλωτότητα είναι επικίνδυνη και προκαλεί την εκμετάλλευση.

Στη σκοτεινή σκηνή του Vault εμφανίζονται μαυροντυμένες γυναίκες ως άλλος Χορός Τραγωδίας και ξεκινούν το τραγούδι. Εξαιρετική εισαγωγή! Τραγούδι λυπητερό, μα που κρύβει μέσα του την ελπίδα. Ελπίδα για τη λευτεριά, αφού η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία. H μικρή σκηνή του Vault ευνοεί την αίσθηση του εγκλεισμού και η εγγύτητά μας, ως θεατές, χωροταξικά σε αυτά που διαδραματίζονται, μας κάνει κι εμάς συμμέτοχους του μαρτυρίου αυτών των γυναικών.

Βλέπουμε τη νέα κρατούμενη που έρχεται και τη δυσκολία της να προσαρμοστεί. Στην απομόνωση οδηγείται μια σαλεμένη μάνα που σκότωσε το ίδιο της το μωρό. Ένα νέο μωρό γεννιέται, ο καρπός μιας μοιχείας. Οι δοσοληψίες, η ποίηση της Αδελφής ως ο μοναδικός τρόπος φυγής από τη δύσκολη πραγματικότητα, ο έρωτας που γεννιέται και γεννά ελπίδες γι’ αλλαγή πορείας. Η αδυναμία προκαλεί τους ισχυρούς να εκμεταλλευτούν τους αδυνάτους και μέσα σε αυτό το πλαίσιο τροφοδοτούν τη διψασμένη γι’ αγάπη ψυχή των γυναικών με όνειρα. Μέσα σε αυτό το βασανιστικό τοπίο είναι τελικά όλα καταδικασμένα να αποτύχουν;

Ο Δημήτρης Καρατζιάς στήνει μια παράσταση που σπάει κόκαλα. Ερεθίζει τον συναισθηματικό κόσμο του θεατή και δεν τον αφήνει καθόλου να χαλαρώσει. Με την ευρηματική και συμβολική σε σχήμα σταυρού κατασκευή του Γιώργου Λυντζέρη δημιουργεί εύστοχα παράλληλες σκηνές που εναλλάσσονται με τον ανάλογο φωτισμό. Οι ρυθμοί είναι γρήγοροι, με νεύρο και μελετημένοι στην κάθε λεπτομέρεια. Οι ηθοποιοί αποδίδουν τις τραγικές φιγούρες που υποδύονται με ρεαλισμό και με την ανάλογη ένταση που υπαγορεύει μια ζωή σε τέτοιες συνθήκες πίεσης και υποτίμησης. Ξεχώρισα τη Μυριέλλα Κουρεντή, στο ρόλο της Τσαρίτο. Πολύτιμη είναι η συμβολή της πρωτότυπης μουσικής του Μάνου Αντωνιάδη που θα μπορούσε κάλλιστα να ντύσει και μια κινηματογραφική ταινία.

“Μέσα στα σίδερα κλεισμένος τραγούδαγε ο κορυδαλλός ένα τραγούδι θλιβερό, μ’ απ’ έξω δεν τον άκουγε κανείς…”

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Παράταση Παραστάσεων λόγω επιτυχίας για τις “Φυλακισμένες” των Ignacio del Moral & Verónica Fernández, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά, με ανανεωμένο τον 16μελή θίασο, έως την Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018 κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15 στον Πολυχώρο VAULT.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Συγγραφείς: Ignacio del Moral & Verónica Fernández

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς

Πρωτότυπη μουσική : Μάνος Αντωνιάδης

Σκηνικά /Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης

Κατασκευαστής σκηνικών: Κώστας Μπακάλης

Κατασκευή Κουστουμιών: Μάρθα Χριστοφορίδου

Σχεδιασμοί Φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας

Βοηθός Φωτιστή: Άκης Σαμόλης

Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Αφίσα παράστασης : Σίμος Παπαναστασόπουλος

Α’ βοηθοί Σκηνοθέτη: Γιέλενα Γκάγκιτς, Δανάη Μπαρούχου

Β’ βοηθός Σκηνοθέτη: Daniela Strati

Παραγωγή: Vault

FB page : https://www.facebook.com/%CE%A6%CF%85%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CF%82-Vault-1472716202765503/

Παίζουν: Ελένη Αλεξανδροπούλου, Μάνος Αντωνιάδης, Ντέμη Αντωνοπούλου, Δέσποινα Αποστολίδου, Δώρα Γιαννακοπούλου, Βάσω Γρέντζελου, Χρήστος Καλμαντής, Μαρία Κατσαρού, Στέλλα Μουκαζή, Μαργαρίτα Παπαντώνη, Νίκη Πολύζου, Σοφία Ρούσου, Ευθύμης Τζώρας, Μαρία Φραγκάτου, Στίλβη Ψιλοπούλου και η κυρία Γιάννα Σταυράκη

*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Τετάρτη και Πέμπτη : 21:15

Από 1 Νοεμβρίου 2017 έως Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100′ (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Γενική είσοδος: 15 ευρώ

Προπώληση Viva : 13 ευρώ (https://www.viva.gr/tickets/theater/polixoros-vault-skini-a/fylakismenes/)

Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ

Ατέλειες: 5 ευρώ