Ο Ανδαλουσιανός Σκύλος (πρωτότυπος τίτλος #UnChienAndalou) είναι βωβή κινηματογραφική ταινία μικρού μήκους, του σκηνοθέτη #LuisBuñuel σε συνεργασία με τον ζωγράφο #SalvadorDalí.
Η ταινία γυρίστηκε το 1928 και αποτελεί ίσως το μοναδικό δείγμα τόσο καθαρής υπερρεαλιστικής έκφρασης στο χώρο της έβδομης τέχνης. Βασισμένη σε όνειρα, των Μπουνιουέλ και Νταλί, #οΑνδαλουσιανόςσκύλος αποτελεί συρραφή ασύνδετων, απρόσμενων και αισθητικά προκλητικών σκηνών, οι οποίες έχουν κατά καιρούς ερμηνευτεί ως αλληγορίες, συχνά υπό το πρίσμα των φροϋδικών θεωριών.

Ο Luis Bunuel σε ερώτηση, αν είχε 20 χρόνια ζωής, πώς θα ήθελε να ζήσει, είχε πει: “Δώστε μου 2 ώρες την ημέρα για δραστηριότητα και θα πάρω τις άλλες 22 σε όνειρα – εφόσον τα θυμάμαι». Τα όνειρα ήταν η τροφή των ταινιών του και η λογική του ονείρου ήταν πάντα πιθανό να διακόψει τον ρεαλισμό των ταινιών του.

Η πρώτη του ταινία ήταν το “Un Chien Andalou”. Ούτε ο τίτλος («ανδαλουσιανό σκυλί») ούτε οτιδήποτε άλλο στην ταινία είχε σκοπό να έχει νόημα. Παραμένει η πιο γνωστή ταινία μικρού μήκους που έγινε ποτέ.
Έγινε με την ελπίδα να προκαλέσει ένα επαναστατικό σοκ στην κοινωνία. «Για πρώτη φορά στην ιστορία του κινηματογράφου», γράφει ο κριτικός Άντο Κύρου, “ένας σκηνοθέτης προσπαθεί να μην ευχαριστήσει το κοινό του, αλλά να το αποξενώσει”.

Διάσημη είναι πια η σκηνή του τεμαχισμού του βολβού του ματιού της γυναίκας.

«Αν και οι σουρεαλιστές δεν θεωρούνταν τρομοκράτες», έγραψε ο Μπουντούι στην αυτοβιογραφία του, «αγωνίζονταν συνεχώς μέσα σε μια κοινωνία που περιφρονούνταν. Το κύριο όπλο τους δεν ήταν όπλα, φυσικά ήταν το σκάνδαλο».
Ο Bunuel τους γέλασε όλους. Τα γεγονότα στην ταινία δεν συνδέονται μεταξύ τους. Αν δούμε την ταινία, θα ψάχνουμε να βρούμε νόημα, ακόμα και όταν δεν υπάρχει, γιατί έτσι έχουμε μάθει.
Αλλά ο Bunuel μπορεί να υποστηρίξει ότι τα γεγονότα δεν έχουν καμία σχέση – η πρόοδος του ανθρώπου απορρίπτεται και στη συνέχεια, σε μια απολύτως άσχετη δράση, παίρνει τα ινία και αρχίζει να τραβά τα πιάνα.

Το “Un Chien Andalou” είναι πρόγονος των έργων του John Cassavetes και των σημερινών ανεξάρτητων ψηφιακών ταινιών.
#cinema