Πώς θα εξελιχθεί η ιστορία του Μισάνθρωπου σε έναν κόσμο που η υποκρισία του καθρεφτίζεται διαρκώς σε μία οθόνη;

Είναι μια από τις καλύτερες παραστάσεις που έχω δει φέτος. Φρέσκια, ζωντανή, έξυπνη διασκευή μιας κωμωδίας, που και εκσυγχρονίστηκε και τα νοήματά της καθόλου δεν απώλεσε.  Υποκριτικά δε, άρτια!

Το έργο «Ο Μισάνθρωπος»

Το 1666 ο Μολιέρος εξέδωσε την κωμωδία Ο Μισάνθρωπος (Le Misanthrope), η πρεμιέρα της οποίας δόθηκε τον ίδιο χρόνο με τον Μολιέρο να πρωταγωνιστεί ως Αλσέστ. Ο Μισάνθρωπος είναι ένας ειλικρινής άνθρωπος. Και για τον λόγο αυτό, άξιος θαυμασμού! Έχει γύρω του ανθρώπους που θέλουν να του προσφέρουν τη φιλία τους. Έχει τον Φιλέντ, την συνεσταλμένη Ελιάντ, τον Ορόντ. Έρχονται όλοι σαν δορυφόροι γύρω από τον εγωιστή, αλλά ξεκάθαρο Αλσέστ, στον οποίο εστιάζει ο Μολιέρος. Ο Αλσέστ ταλανίζεται από αντιθέσεις, γιατί είναι ερωτευμένος. Ερωτευμένος με μια γυναίκα που δεν συνάδει με τις πεποιθήσεις του. Εκείνη είναι αυθόρμητη, με μεγάλη αυτοπεποίθηση κι επιπολαιότητα και δεν ενδιαφέρεται για τίποτ’ άλλο, πέρα από τη διασκέδασή της. Απολαμβάνει την αυλή της που απαρτίζεται από μαρκήσιους με ακριβά ρούχα, κενούς και γελοίους, που αρέσκονται, όπως και η Σελιμέν, στα ψέματα, τις κολακείες και το φλερτ. Όμως η Σελιμέν προτιμά το παιχνίδι με τον άνθρωπο της αλήθειας, γιατί επιβεβαιώνει περίτρανα την κυριαρχία της.

Ο Αλσέστ, σ’ αυτή την κωμωδία ηθών, όντας ερωτευμένος με τη Σελιμέν, γίνεται από κωμικό πρόσωπο, γελοίο. Και ως εκ τούτου τραγικό. Στο τέλος όμως θα λυτρωθεί από τα δεσμά του έρωτα. Η λάμψη της γυναίκας που αγαπά θα σβήσει, το συναίσθημα θα ξεφτίσει και λύση στα βάσανά του θα γίνει η μοναξιά.

Η παράσταση «Ο Μισάνθρωπος»

Η παράσταση των 4Frontal είναι άκρως ευρηματική. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκαναν τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού, το μακιγιάζ από τη Ρούλα Λιανού και το Hair Styling του Κωνσταντίνου Κολιούση. Μετά το τέλος της παράστασης ζήτησα από τον ηθοποιό Χάρη Κρεμμύδα (Ορόντ) να μας μιλήσει για τα κοστούμια και για το πώς αυτά σχετίζονται με την κινησιολογία των ηθοποιών της ομάδας:

Χάρης Κρεμμύδας: «Ο Κλιτάντρ (Πάνος Τοψίδης) είναι κόκορας, ο Φιλέντ (Γιώργος Κισσανδράκης) είναι τρυποκάρυδος. Η Σελιμέν (Ελένη Κουτσιούμπα) είναι παγώνι, η Ελιάντ (Αριστέα Σταφυλαράκη) είναι πελαργός, ο Ακάστ (Κωνσταντίνος Πλεμμένος)  είναι παπαγάλος, η Αρσινοέ (Αμαλία Νίνου) είναι ένα τσαμπουκαλεμένο καναρίνι, ο Αλσέστ (Θανάσης Ζερίτης) είναι κοράκι κι εγώ, ο Ορόντ, είμαι μπλε καρακάξα σε συνδυασμό με χήνα βέβαια!

Η επιλογή των κοστουμιών έγινε από την ενδυματολόγο μας, Νίκη Ψυχογιού, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, Σταύρο Γιαννουλάδη και είναι επηρεασμένη κι από ένα ρεύμα αισθητικής που υπήρξε κάποια στιγμή σε σχέση με τα πούπουλα. Με την κινησιολογία μας βοήθησε η Πατρίτσια Απέργη, ώστε να βρούμε λίγο περισσότερο τη φόρμα του έργου. Γιατί και τα πουλιά λειτουργούν σε αγέλες, οπότε υπήρξε ένας συνδυασμός του πώς ζουν τα πουλιά με το πώς οι άνθρωποι  λειτουργούν ενίοτε σαν μάζα. Με τη σύγχρονη μετάφραση του Νίκου Ζιώγα  φέραμε το έργο πιο κοντά στο σήμερα, έχει χάσει λίγο από την ποιητικότητά του σαν κείμενο, και βάλαμε εμβόλιμα κάποια αυτοσχεδιαστικά κομμάτια».

Χάρης Κρεμμύδας

Ο Γιώργος Κισσανδράκης μας μίλησε για τους ρόλους του Φιλέντ και του Αλσέστ, καθώς και για το concept της παράστασης.

Γιώργος Κισσανδράκης: «Κάνω τον Φιλέντ, τον κολλητό φίλο του Μισάνθρωπου, του Αλσέστ, και το όνομά μου προέρχεται από την ελληνική λέξη φίλος. Εγώ δηλαδή είμαι ο Φιλάνθρωπος, θέλω να είμαι φίλος με όλους τους ανθρώπους είμαι το αντίθετο του Μισάνθρωπου. Βέβαια ο Μισάνθρωπος τους αγαπάει πιο πολύ τους ανθρώπους, γιατί πιστεύει ότι μπορούν να γίνουν καλύτεροι. Γι΄αυτό και έχει τόσα νεύρα, γιατί πιστεύει ότι μπορούν να πάρουν ένα καλύτερο δρόμο από εκείνο που έχουν επιλέξει. Ο Φιλέντ από την άλλη πιστεύει ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να καλυτερεύσει, είναι αυτός που είναι και τέλος. Υπάρχει αυτό το debate, το ποιος αγαπάει περισσότερο τους ανθρώπους τελικά. Και αυτό το αποφασίζουν οι θεατές που βλέπουν κάθε φορά την παράσταση. Ο χαρακτήρας στήθηκε πάνω σε ένα πουλί, τον δρυοκολάπτη. Οπότε η κινησιολογία είναι επηρεασμένη από εκεί, όπως και η ταχύτητα. Και το χτύπημα που κάνω υποδηλώνει και την επιμονή του χαρακτήρα του Φιλέντ. Ο Αλσέστ είναι το μαύρο κοράκι που είναι ένα πουλί πιο έξυπνο, που συνέχεια κράζει».

 

Ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου από την ομάδα 4Frontal – Ο Φιλέντ

Giorgos Kissandrakis Philinte #o_misanthropos 4frontal θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ

Geplaatst door FermouArt E- Magazine op woensdag 21 maart 2018

Γιώργος Κισσανδράκης

Γ.Κ: «Ο σκηνοθέτης μας, Σταύρος Γιαννουλάδης, είδε μέσα στα social media (facebook- instagram) μια αντιστοιχία με την αυλή που περιγράφει ο Μολιέρος, κάτι που είναι πολύ απτό και μπορούμε να το καταλάβουμε, γιατί το ζούμε. Έχουμε πλασματικούς φίλους, κάνουμε like δεξιά κι αριστερά, κάνουμε σχόλια, γιατί νομίζουμε ότι κάποιος μας διαβάζει και κάτι γίνεται. Πιστεύω ότι βρήκε μια πολύ έξυπνη αντιστοιχία με το σήμερα. Έκανε την ιδέα του διαδραστική και φτιάξαμε το γκρουπ «Μισάνθρωπος 2018» στο facebook, όπου εκεί ο κόσμος ψηφίζει.

Στην παράσταση έχουμε βάλει τρία ιντερμέδια, δική μας προσθήκη, για τα οποία ο καθένας από μας έχει έτοιμους τρεις μονολόγους. Ανάλογα ποιος έχει ψηφιστεί ως ο αγαπημένος του κοινού, γιατί υπάρχει μία περίπτωση – δεν έχει συμβεί ακόμα βέβαια – κάποιος να επιλεγεί και τις τρεις φορές, θα βγει και θα πει το κομμάτι που έχει ετοιμάσει για το συγκεκριμένο σημείο του έργου. Οπότε κάθε μας παράσταση, λόγω αυτών των τριών ψηφοφοριών, είναι διαφορετική».

 

Arsinoe #o_misanthropos 4frontal

Geplaatst door FermouArt E- Magazine op dinsdag 20 maart 2018

 

Προσωπικά η έλλειψη ποιητικότητας του λόγου δεν με «ενόχλησε». Έχοντας διαβάσει τη μετάφραση του Βάρναλη είχα ανάγκη να ξανακούσω το έργο σε μια γλώσσα πιο ζωντανή, πιο σύγχρονη και κατά τη γνώμη μου η μετάφραση του Νίκου Ζιώγα υπηρέτησε απόλυτα αυτό το σκοπό. Όπως προανέφερα στην εισαγωγή μου η ιστορία του Μισάνθρωπου ξεδιπλώθηκε απλόχερα στη σκηνή του Θησείου χάρη σε σκηνοθέτη (Σταύρος Γιαννουλάδης) και ηθοποιούς (Θανάσης Ζερίτης, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Γιώργος Κισσανδράκης, Αμαλία Νίνου, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Αριστέα Σταφυλαράκη, Πάνος Τοψίδης) ευφάνταστους, εύφορους και ταλαντούχους.

Το διαδραστικό κομμάτι της παράστασης ήταν καινοτόμο, δημιούργησε μια επιπλέον ευφορία στους θεατές, καθώς πρόσθεσε στην κωμωδία του Μολιέρου. Όλες οι αναφορές και οι προεκτάσεις στο σήμερα ζωντάνεψαν τα νοήματα του έργου, ώστε να μην μείνουν ενταγμένα στα στενά πλαίσια μιας Μολιερικής αυλής. Οι θεατές είχαν την επιλογή να μην ασχοληθούν με τα κινητά τους τηλέφωνα, να μην ψηφίσουν και να παρακολουθήσουν απερίσπαστοι τα δρώμενα. Οι υπόλοιποι «εθισμένοι» στα social media, πιστοί στο πνεύμα της interactive παράστασης, αφηνιάσαμε. Ο Μισ@νθρωπος των 4Frontal είχε μια ελευθερία. Tα video – projections και τα νέα κείμενα που προστέθηκαν είχαν χιούμορ και προκαλούσαν αβίαστο γέλιο. Οι ερμηνευτές τους ήταν απολαυστικοί. Κίνηση και μουσική αγκάλιασαν αυτό το «σμήνος πουλιών» και το εξύψωσαν.

Philinte #o_misanthropos 4frontal

Geplaatst door FermouArt E- Magazine op dinsdag 20 maart 2018

 

Ο_Μισ@νθρωπος ρίχνει αυλαία σήμερα το βράδυ στο θέατρο Θησείο.

Όσοι δεν προλάβετε, έχετε μια ακόμα ευκαιρία να δείτε την ομάδα 4Frontal και την πανέξυπνη διαδραστική παράστασή τους στο BOB FESTIVAL.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Ο_Μισ@νθρωπος

από την ομάδα 4Frontal

έως 27 Μαρτίου

Mια διασκευή πάνω στο κλασσικό έργο του Μολιέρου, σε νέα μετάφραση του Νίκου Ζιώγα

Η παράσταση θα ξεκινήσει στα επόμενα λεπτά. Παρακαλούμε πολύ να αφήσετε τα κινητά σας ανοιχτά, να κάνετε check-in, follow, like ή dislike στα προφίλ μας, να (μας) ταγκάρετε. Μην ξεχνάτε, το hashtag  της παράστασής μας είναι: #o_misanthropos.

Αν σας έρθει αίτημα φιλίας από τον Αλσέστ, μην εκπλαγείτε. Δεχτείτε το. Δεν είναι ιός. Οι φωτογραφίες επιβάλλονται –με ή χωρίς φλας- αρκεί να μην ενοχλούν τον διπλανό ή τον πισινό σας. Πώς θα εξελιχθεί η ιστορία του Αλσέστ σε έναν κόσμο που η υποκρισία του καθρεφτίζεται διαρκώς σε μία οθόνη; Είστε θεατής με social media; Ο_Μισ@νθρωπος είναι εδώ για εσάς! 

Συντελεστές:

Μετάφραση: Νίκος Ζιώγας

Σκηνοθεσία – Μουσική : Σταύρος Γιαννουλάδης

Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Επιμέλεια κίνησης: Πατρίσια Απέργη

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Επιμέλεια μακιγιάζ: Ρούλα Λιανού

Hair Styling: Κων/νος Κολιούσης

Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης

Βίντεο-Προβολές: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης

Βοηθός  Σκηνοθέτη:Ελένη Τσιμπρικίδου

Ερμηνεύουν: Θανάσης Ζερίτης (Αλσέστ), Ελένη Κουτσιούμπα (Σελιμέν), Χάρης Κρεμμύδας (Ορόντ), Γιώργος Κισσανδράκης (Φιλέντ), Αμαλία Νίνου (Αρσινοέ), Κωνσταντίνος Πλεμμένος (Ακάστ), Αριστέα Σταφυλαράκη (Ελιάντ), Πάνος Τοψίδης (Κλιτάντρ). 

Στοιχεία Παράστασης

Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Διάρκεια: 105’ (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές Εισιτηρίων: 12€ (γενική είσοδο), 10€ (μειωμένο)

https://fermouart.gr/2017/11/10/4frontal-misantropos/

http://www.pro4.gr

 

Δείτε επίσης:

https://fermouart.gr/2018/05/19/5-omades-tou-bob-festival-se-interview/