H ENOXH TOY KENENTI

(CHAPPAQUIDDICK)

10 MAIOY ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

 Σκηνοθεσία:

Τζον Κάραν

Σενάριο:

Τέιλορ Άλεν & Άντριου Λόγκαν

Πρωταγωνιστούν:

Τζέισον Κλαρκ

Κέιτ Μάρα

Εντ Χελμς

Τζιμ Γκάφιγκαν

Κλάνσι Μπράουν

Τέιλορ Νίκολς

Ολίβια Θίρλμπι

Μπρους Ντερν

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μαρίζ Άλμπερτι

Σχεδιασμός Παραγωγής: Τζον Γκόλτσμιθ

Μοντάζ: Κιθ Φράας

Μουσική: Γκαρθ Στίβενσον

Διάρκεια: 1ώρα 41 λεπτά

Trailer:

Facebook Page: https://www.facebook.com/tanweergreece

Instagramhttps://www.instagram.com/tanweergreece

«Λεπτομερές και καθηλωτικό… Είναι ακριβώς αυτό που θες να δεις. Ένα έντονο, σχολαστικό, ακριβές και αυθεντικό κομμάτι ιστορίας» Variety

«Ο Τζέισον Κλαρκ κάνει θαύματα» IndieWire

«Ο Τζέισον Κλαρκ εντυπωσιάζει» The Guardian

«Αιφνιδιαστικά τολμηρό» Collider

«Η Ενοχή του Κένεντι» είναι ένα αιχμηρό, αγωνιώδες, μεθοδικό και λεπτομερές χρονικό που ξεδιπλώνει το παρασκήνιο του τραγικού αυτοκινητιστικού δυστυχήματος που έλαβε χώρα το 1969 και στοίχισε μια ανθρώπινη ζωή και μαζί την ευκαιρία του Τεντ Κένεντι για προεδρική καριέρα. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Αυστραλός Τζέισον Κλαρκ («Mudbound», «Zero Dark Thirty») που ενσαρκώνει καταπληκτικά τον φιλόδοξο γερουσιαστή στις 7 πιο κρίσιμες μέρες της ζωής του, σε σκηνοθεσία του Τζον Κάραν («Διασχίζοντας την Έρημο», «Βαμμένο Πέπλο») και σενάριο των πρωτοεμφανιζόμενων Τέιλορ Άλεν και  Άντριου Λόγκαν. Το θύμα του αυτοκινητιστικού αλλά και ενός διεφθαρμένου συστήματος υποδύεται η Κέιτ Μάρα («House of Cards»), ενώ ο Εντ Χελμς («The Hangover») εμφανίζεται στον ρόλο του δικηγόρου και ξαδέρφου του Κένεντι. Η ταινία αποκαλύπτει όχι μόνο τις συνθήκες του δυστυχήματος, αλλά και το σκάνδαλο που ξέσπασε τις επόμενες μέρες και καθόρισε την καριέρα του εμπλεκόμενου πολιτικού.

Σύνοψη

18 Ιουλίου, 1969. Ο γερουσιαστής Τεντ Κένεντι φεύγει από ένα πάρτι στο Chappaquiddick της Μασαχουσέτης με συνοδηγό τη Μαίρη Τζο Κόπεχνε, μία πολλά υποσχόμενη σχεδιάστρια στρατηγικής που είχε συνεργαστεί με τον Μπόμπι Κένεντι για την καμπάνια του την προηγούμενη χρονιά. Οι συνθήκες αυτού που ακολούθησε έχουν προκαλέσει αντιδράσεις εδώ και 50 χρόνια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το αυτοκίνητο έπεσε από μία γέφυρα με αποτέλεσμα η συνοδηγός να χάσει τη ζωή της, γιατί ο Τεντ Κένεντι ανέφερε το δυστύχημα 10 ώρες μετά. Το περιστατικό σηματοδότησε το τέλος της ζωής της νεαρής Κόπεχνε, καθώς και το τέλος των προσδοκιών του Τεντ Κένεντι για την προεδρική θέση. 

ΤΟ ΜΟΝΟ ΣΙΓΟΥΡΟ

«Το μόνο αμετάκλητο γεγονός σε σχέση με το πάρτι παραμένει ότι στο τέλος του η Μαίρη Τζο Κόπεχνε ήταν νεκρή». NEWSWEEK, 3 Αυγούστου, 1969

Στις 18 Ιουλίου, ο Γερουσιαστής Τεντ Κένεντι και η Μαίρη Τζο Κόπεχνε,  η οποία είχε εργαστεί για την πολιτική καμπάνια του αδερφού του Μπόμπι, έφυγαν από ένα πάρτι στο Chappaquiddick Island της Μασαχουσέτης με το αυτοκίνητο του. Οι συνθήκες που περιβάλλουν το τι συνέβη μετά έχουν εγείρει σχόλια, ερωτήματα και αντιπαραθέσεις για σχεδόν 50 χρόνια, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το αυτοκίνητο κατέληξε αναποδογυρισμένο σε ρηχά νερά με την Κόπεχνε εγκλωβισμένη και τον Κένεντι να καθυστερεί 10 ώρες μέχρι να αναφέρει το ατύχημα.

Οι σεναριογράφοι, Τέιλορ Άλεν και  Άντριου Λόγκαν, που μεγάλωσαν στο Ντάλας, όπου δολοφονήθηκε ο Τζον Κένεντι το 1963, είχαν έντονο συναισθηματικό δέσιμο με την πολυτάραχη οικογένεια Κένεντι, πολύ πριν να γράψουν το σενάριο. Ζώντας εκεί, ο τραγικός θάνατος του θρυλικού Προέδρου της Αμερικής ήταν απίθανο να αγνοηθεί, αφού είχε καλλιεργήσει μία μόνιμη περιέργεια για τον «Κάμελοτ» των Κένεντι (το προσωνύμιο του Κένεντι που αγαπούσε ιδιαίτερα το τραγούδι από το ομώνυμο μιούζικαλ εκείνης της εποχής στο Μπρόντγουεϊ με θέμα τους Ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης). Ο Άλεν αναφέρει μάλιστα ότι οι δολοφονίες του JFK και του Μπόμπι, καθώς και οι υπόλοιπες συμφορές που έτυχαν στην οικογένεια, τον έκανε να αναρωτιέται για τη ζωή του Τεντ Κένεντι.

«Ως άνθρωπος, ο Τεντ είναι ένας χαρακτήρας που δεν έχει απασχολήσει τον κινηματογράφο» λέει ο Άλεν, αναφερόμενος σε ταινίες, όπως το «JFK» του 1991 και το «Bobby» του 2006, που πραγματεύονται τις ζωές των μεγαλύτερων αδελφών Κένεντι. «Όταν αρχίζεις να σκαλίζεις τη ζωή του Τεντ, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Chappaquiddick. Υπάρχει ένα νεότερο κοινό που πραγματικά θα μάθει πολλά από την ταινία. Για μένα, ο Τεντ είναι σίγουρα αυτός που συνδέομαι περισσότερο στην οικογένεια Κένεντι. Στα νιάτα του ήταν το μαύρο πρόβατο. Ο τύπος που τον κάλυπτε στις δεκαετίες του ’40 και του ’50 αναφέρεται σ’ αυτόν σαν τον «περιττό» Κένεντι. Τον είχαν αποβάλει από το Χάρβαρντ γιατί είχε κλέψει σε εξετάσεις ισπανικών, γεγονός που προκάλεσε ρήξη στη σχέση με τον πατέρα του. Στιγμές σαν κι αυτή τον κάνουν πιο ανθρώπινο. Γι’ αυτό προσπάθησε τόσο πολύ να κάνει το σωστό σ’ αυτήν την περίπτωση». 

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Αλλά αντί να γράψουν μια βιογραφία, οι δύο σεναριογράφοι ήθελαν να επικεντρωθούν σ’ αυτή τη συγκεκριμένη εβδομάδα της ζωής του εξαιτίας του πλούσιου πολιτικού παρασκηνίου. Η χώρα είχε παρακολουθήσει τις διαδοχικές δολοφονίες του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ τον Απρίλιο του 1968 και του Μπόμπι Κένεντι τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς. Ο Τεντ ήταν στο πλευρό του αδελφού του τη νύχτα που τον πυροβόλησαν και η Κόπεχνε είχε δουλέψει για την προεδρική του καμπάνια. Τον Ιούλιο του 1969 η χώρα έβλεπε στην τηλεόραση την αποστολή του Apollo 11, που εκπλήρωνε την υπόσχεση του JFK ότι η Αμερική θα έφτανε μέχρι το φεγγάρι. Μόλις δύο μέρες  αφού ο Τεντ εγκαταλείπει την Kopechne να πεθάνει σε ρηχά νερά, ο Νιλ Άρμστρονγκ καρφώνει την αμερικανική σημαία στην επιφάνεια της σελήνης. Ο Τεντ είχε ζήσει στη σκιά των δύο πιο επιτυχημένων αδελφών του και το να κερδίσει τις προεδρικές εκλογές ήταν η ευκαιρία του να ισοφαρίσει. Ήταν άλλωστε η τελευταία ελπίδα της οικογένειας Κένεντι.

ΚΑΤΙ ΠΗΓΕ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΚΑΚΑ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ

Καθώς το περιστατικό περιστοιχίζεται από ένα σωρό αντιφατικές πληροφορίες, οι δύο σεναριογράφοι αποφάσισαν να πάνε πίσω στη δικαστική έρευνα του 1970, σύμφωνα με την οποία ο Τεντ τιμωρήθηκε με δίμηνη ποινή φυλάκισης με αναστολή.

«Δε θέλαμε να κάνουμε μια ταινία συνομωσίας» λέει ο Λόγκαν. «Πήραμε υλικό από αντικειμενικά γεγονότα για να χτίσουμε τη βάση μας, χωρίς υπονοούμενα και υπαινιγμούς. Απλώς αναζητήσαμε την αλήθεια» προσθέτει ο Άλεν. «Γι’ αυτό η συνεργασία μας με τον σκηνοθέτη ήταν επιτυχημένη, αφού μοιραστήκαμε το πάθος μας για την ανακάλυψη γεγονότων».

Αλλά η εμμονή τους να συμπεριλάβουν όλες τις ακριβείς λεπτομέρειες έπρεπε να τιθασευτεί μέχρι κάποιο βαθμό. «Θεωρήσαμε ότι κάθε λεπτομέρεια ήταν σημαντική» εξηγεί ο Λόγκαν. «Η πρώτη γραφή του σεναρίου ήταν 196 σελίδες. Ήταν ένα κτήνος. Έπρεπε να σμιλεύσουμε το υλικό για να φτάσουμε στην καρδιά της ιστορίας».

Η δικαστική έρευνα του 1970 παρείχε πολλά αδιάσειστα στοιχεία, αλλά η αλήθεια συνεχίζει να βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα αρχεία, τις φήμες και την αρθρογραφία της εποχής. Παρ’ όλο που συνέβη το 1969, η ιστορία σίγουρα μοιάζει σύγχρονη. Σε κάνει να αναρωτιέσαι πώς ο Τεντ κατάφερε να αποφύγει τη φυλάκιση και ποιοι ήταν όλοι αυτοί οι πιστοί που τον βοήθησαν να σώσει την καριέρα του. Έτσι, η ιστορία μοιάζει με θρίλερ, ειδικά για το πιο νεανικό κοινό που δεν ξέρει την ιστορία.

Η ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Ο Τζον Κάραν ήταν εξαρχής στους επιλαχόντες σκηνοθέτες για την ταινία αυτή. Το σενάριο του άρεσε πολύ και ήθελε να κάνει μια ουδέτερη ταινία, έτσι ώστε το κοινό να πάρει αυτό που θέλει από την ιστορία. Δεν ήθελε να πάρει θέση. Ο Κάραν, όπως και οι δύο σεναριογράφοι, θεωρεί την ταινία μία σπουδή στον χαρακτήρα του Τεντ Κένεντι. «Το βασικό θέμα για μένα ήταν να κάνω τον Τεντ ανθρώπινο. Η ταινία είναι μια παραβολή βασισμένη στην αλήθεια. Δεν μπορεί να την πεις ταινία τεκμηρίωσης, γιατί κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι έγινε στη γέφυρα. Την κάναμε όμως όσο πιο τίμια μπορούσαμε» σχολιάζει ο σκηνοθέτης.

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

Το να βρεθεί ο κατάλληλος ηθοποιός για να υποδυθεί ένα αναγνωρίσιμο δημόσιο πρόσωπο ήταν δύσκολη υπόθεση. Ο Τζέισον Κλαρκ ήταν ένας ηθοποιός τον οποίο οι δημιουργοί είχαν υπόψη τους από την αρχή, αφού εκτός από εξαιρετικός στη δουλειά του, δεν είναι τόσο γνωστός ώστε να μπερδεύει το κοινό και να νομίζει ότι παρακολουθεί έναν διάσημο ηθοποιό να παίζει τον Τεντ Κένεντι. Μπορεί να υποδύεται έναν έντονο χαρακτήρα και την ίδια στιγμή να χάνεται στην ταινία. Επίσης, έχει μια κάποια ομοιότητα με τον Τεντ.

Το γεγονός ότι ο Κάραν είχε συνεργαστεί ξανά με τον Κλαρκ διευκόλυνε την όλη διαδικασία. «Όταν το σενάριο έφτασε σε μένα, ο Τζέισον είχε ήδη συμφωνήσει να το κάνει και η ταινία με ενδιέφερε ακόμα πιο πολύ» λέει ο σκηνοθέτης. «Ο Τζέισον μάλιστα έπαιζε στην πρώτη μου ταινία που γυρίστηκε στην Αυστραλία (το «PRAISE» του 1998)».

Ο χαρακτήρας της Μαίρη Τζο ήταν εξίσου σημαντικός, γιατί οι σεναριογράφοι είχαν δώσει έμφαση στα κατορθώματα της, σε αντίθεση με το πορτρέτο που της είχαν κάνει τα μέσα ενημέρωσης εκείνης της κρίσιμης περιόδου μετά το ατύχημα. «Το γεγονός ότι ήταν μια νέα, ξανθιά κοπέλα προκάλεσε ανεξέλεγκτα σχόλια» λέει ο Λόγκαν. «Θέλαμε το κοινό να ξέρει πόσο έξυπνη ήταν και πόσο υποσχόμενο μέλλον είχε μπροστά της. Αν το κοινό την ερωτευτεί, τότε, μετά τον χαμό της, η παρουσία της είναι ακόμα αισθητή» Για τον ρόλο αυτό επιλέχθηκε η ταλαντούχα Κέιτ Μάρα.

Για να ολοκληρωθεί το κάστ, ο Κάραν απευθύνθηκε σε δύο κωμικούς ηθοποιούς, τον Εντ Χελμς και τον Τζιμ Γκάφιγκαν. «Το σενάριο έχει ένα πολύ συγκεκριμένο ύφος που απλώνεται ανάμεσα στην τραγωδία και τη μαύρη κωμωδία. Αυτή η ισορροπία ήταν από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ταινίας. Υπάρχουν πολλοί κωμικοί ηθοποιοί που έχουν δραματικό τόνο, αλλά όχι πολλοί δραματικοί που έχουν κωμικά στοιχεία. Ήξερα ότι μπορούσα να το πάρω αυτό από τον Εντ και τον Τζιμ. Είναι πολύ έξυπνοι και διαβασμένοι» επισημαίνει ο σκηνοθέτης.

ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Προκειμένου να διηγηθεί μία πραγματική ιστορία, ο Κάραν ήθελε να αιχμαλωτίσει τις ιστορικές λεπτομέρειες σωστά για να έχει την κατάλληλη ατμόσφαιρα στην ταινία. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να βρεθεί στην διαβόητη γέφυρα. Η παραγωγή πέρασε δύο μέρες γυρίσματος στο πορθμείο, στον δρόμο και στη γέφυρα που έγινε το μοιραίο. «Είναι πολύ συγκεκριμένο το μέρος που συνέβη η ιστορία και πρέπει να το αναπαραστήσεις πειστικά όλο αυτό» τονίζει ο Κάραν. «Ήθελα οι χαρακτήρες και το περιβάλλον να είναι αυθεντικά. Αν βρεθείς στο Chappaquiddick, σου κάνει εντύπωση πόσο απομακρυσμένη και σκοτεινή τοποθεσία είναι».

Για τις σκηνές του ατυχήματος, η παραγωγή κατασκεύασε με σχολαστικότητα ένα αντίγραφο της γέφυρας μέσα σε ένα στούντιο, αλλά η ευκαιρία που είχαν να γυρίσουν και στην πραγματική τοποθεσία ήταν ανεκτίμητη για τη διαδικασία. «Τα γυρίσματα στην πραγματική γέφυρα είχαν μεγάλη αξία και έδωσαν πραγματική αυθεντικότητα στην ταινία» επισημαίνει ο σκηνοθέτης.

Ο Κάραν αναφέρεται στη διευθύντρια φωτογραφίας και στον σχεδιαστή παραγωγής που φρόντισαν ιδιαίτερα να αποδώσουν πειστικά την ατμόσφαιρα της ταινίας. «Είναι η τρίτη ταινία που κάνω με τη διευθύντρια φωτογραφίας Μαρίζ Άλμπερτι. Είναι πραγματικά γρήγορη και πολύ ευρηματική. Η φωτογραφία της έχει ψυχή. Και ο σχεδιαστής παραγωγής, ο Τζον Γκόλτσμιθ, κατάφερε να κάνει πάρα πολλά με μικρό προϋπολογισμό». 

H ENOXH TOY KENENTI

(CHAPPAQUIDDICK)

10 MAIOY ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ