Η μεγάλη περσινή καλοκαιρινή επιτυχία του ΘΟΚ, που εντυπωσίασε κοινό και κριτική, επαναλαμβάνεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στην Κύπρο και στη συνέχεια πραγματοποιεί σημαντική περιοδεία στην Ελλάδα.

Οι Πέρσες, η μεγάλη περσινή επιτυχία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, συνεχίζει και φέτος τον θρίαμβό της. Με πλειάδα σπουδαίων Ελλαδιτών και Κυπρίων ηθοποιών (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χάρης Χαραλάμπους, Νίκος Ψαρράς, Αντώνης Μυριαγκός κ.α.), ο νεότατος Άρης Μπινιάρης προτείνει μια εκρηκτική σύνθεση ποιητικού λόγου, μουσικής και θεατρικής δράσης.

Η παράσταση της 1η Ιουλίου στο Ηρώδειο έγινε sold out και προστίθεται μία ακόμα στις 30 Ιουνίου!

Η προπώληση έχει ξεκινήσει στην Πανεπιστημίου 39, στο 210 32 72000 και στα greekfestival.gr και viva.gr

Η κριτική του FermouArt για την παράσταση εδώ:

Από την Ντίμη Θεοδωράκη

“Στις 30 Αυγούστου, το Fermouart παραβρέθηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, στην τελευταία παράσταση των «Περσών» από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση, σκηνοθετημένη από τον Άρη Μπινιάρη και δοσμένη επί σκηνής από μια επίλεκτη ομάδα ηθοποιών δικαίωσε την φήμη της: η ορμή της και η αμεσότητά της δεν άφησαν κανέναν ασυγκίνητο, εξ’ ου και το παρατεταμένο ενθουσιώδες χειροκρότημα των θεατών στο τέλος, αλλά και κατά την διάρκεια της παράστασης.

Οι «Πέρσες» του Αισχύλου είναι το αρχαιότερο από τα επτά σωζόμενα έργα του. Το έργο αναφέρεται στη νίκη των Ελλήνων κατά των Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας. Η τραγωδία, όταν πρωτοπαίχτηκε στην Αθήνα το 472 π. Χ. (οχτώ χρόνια μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας), πήρε το πρώτο βραβείο.

Η ιστορία εκτυλίσσεται στην Περσία. Πρωταγωνιστής του έργου είναι ο χορός των Περσών, ο οποίος εκφράζει τους φόβους του για την τύχη του βασιλιά Ξέρξη και των στρατιωτών του. Τις σκέψεις του διακόπτει η είσοδος της βασίλισσας Άτοσσα, που διηγείται το προφητικό της όνειρο για την καταστροφή. Ο αγγελιοφόρος που καταφτάνει, επιβεβαιώνει την συμφορά. Ο περσικός στρατός έχει ηττηθεί. Η Περσίδα βασίλισσα προτείνει με προσφορές να καλέσουν τον σύζυγό της, βασιλιά Δαρείο, από τον Κάτω Κόσμο. Ο Δαρείος προβλέπει την πανωλεθρία των Περσών και στις Πλαταιές λέγοντας, αναφερόμενος στο γιο του Ξέρξη, ότι «ο θνητός δεν πρέπει να φρονεί πάνω από το μέτρο. Γιατί η ύβρις σαν ανθίσει, καρπίζει το στάχυ του ολέθρου». Το τέλος της τραγωδίας έρχεται με την εμφάνιση του Ξέρξη, που θρηνεί για τα δεινά της χώρας του.

Οι «Πέρσες» θα λέγαμε πως δεν είναι ένα έργο εύκολο, με την έννοια ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη δράση επί σκηνής. Είναι λιγότερο απαιτητικό όσο αφορά στο κομμάτι των πλούσιων σκηνικών, όμως απαιτεί μια προσέγγιση τέτοια, ώστε, όποια κι αν είναι η εκάστοτε σκηνοθετική ματιά, να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.

Ο Άρης Μπινιάρης στην ενασχόληση του με το αρχαίο κείμενο αποδεικνύεται σκηνοθέτης με οίστρο και, μέσα από τα ευρήματα και τον ρυθμό της μουσικής, παρασέρνει το κοινό. Η μουσικότητα του κειμένου, η οποία τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα (καθώς εκτός από την σκηνοθεσία υπογράφει και την μουσική δραματουργία), φανερώνεται σε όλο της το μεγαλείο.

Ο Χορός των Περσών που πρωτοστατεί είναι το ατού της παράστασης. Όντας φωνητικά σε υπερένταση, επιδίδεται σε μια συχνά επαναλαμβανόμενη ρυθμική κίνηση και εκφορά λόγου που εντείνει την αγωνία, τον θυμό, τον θρήνο και καταδεικνύει την βίαια φύση αυτών των «Βαρβάρων». Η κινησιολογία και ο βηματισμός του χορού, υπό την συνοδεία ενός τζουρά και δύο τυμπάνων, που άλλοτε παραπέμπει σε metal ή hardcore και άλλοτε σε ποντιακό χορό, γίνεται σύμβολο πολέμου, οδύνης, έκστασης. Κατά γενική ομολογία η κορύφωση της παράστασης είναι η σκηνή του τελετουργικού, όπου η μουσική, ο εκστατικός χορός και ο παραληρηματικός λόγος οδηγούν τους συμμετέχοντες σε μια μεταφυσική εμπειρία: την συνάντηση με τον νεκρό Δαρείο.

 

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Άτοσσα), στη σκηνή της τελετουργίας, αποδίδει τον δεκάλεπτο στροβιλισμό της σαν άλλος δερβίσης με ακρίβεια υποδειγματική και αξιοθαύμαστη! Ο Νίκος Ψαρράς (Δαρείος), λιτός και ώριμος, στηρίζει τον ποιητικό λόγο. Ο Χάρης Χαραλάμπους (Αγγελιαφόρος) και ο Αντώνης Μυριαγκός (Ξέρξης), πειστικές παρουσίες, ερμηνεύουν τον ρόλο τους με άνεση λόγου και κίνησης. Η παράσταση πάλλεται από ρυθμούς και το οπτικοακουστικό αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου (ΘΟΚ) επανέρχεται δυναμικά, με τους φετινούς «Πέρσες» να αποτελούν πλέον μια παράσταση αρχαίου δράματος, που σίγουρα δεν θα ξεχάσουμε”.

 

 

Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς


Σκηνοθεσία – Μουσική Δραματουργία: Άρης Μπινιάρης

Μετρική Διδασκαλία: Θεόδωρος Στεφανόπουλος

Σκηνικά: Κωνσταντίνος Λουκά

Κοστούμια: Ελένη Τζιρκαλλή

Κινησιολογία: Λία Χαράκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Γεώργιος Κουκουμάς
Παίζουν:
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη,
Χάρης Χαραλάμπους,
Νίκος Ψαρράς,
Αντώνης Μυριαγκός
Χορός:
Ηλίας Ανδρέου,
Πέτρος Γιωρκάτζης,
Γιώργος Ευαγόρου,
Μάριος Κωνσταντίνου,
Παναγιώτης Λάρκου,
Δαυίδ Μαλτέζε, Γ
ιάννης Μίνως,
Άρης Μπινιάρης,
Γιώργος Ονησιφόρου,
Ονησίφορος Ονησιφόρου,
Στέφανος Πίττας,
Κωνσταντίνος Σεβδαλής
Παραστάσεις:
Λευκωσία: Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ’
Τετάρτη 30, Πέμπτη 31 Μαΐου & Παρασκευή 1 Ιουνίου
Λεμεσός: Αρχαίο Θέατρο Κουρίου
Τετάρτη 6 & Πέμπτη 7 Ιουνίου

Έναρξη παραστάσεων: 21.00

Οι παραστάσεις στις 31 Μαΐου στη Λευκωσία και στις 6 Ιουνίου στη Λεμεσό θα είναι με αγγλικούς και τουρκικούς υπέρτιτλους.