#TextMe

#TextMe_FluffyLibrary

#TextMe_Lab

  

Ένα project του πολιτιστικού οργανισμού Atopos Contemporary Visual Culture βασισμένο σε μια πρωτότυπη ιδέα και έρευνα του Βασίλη Ζηδιανάκη.

Ετήσιο πρόγραμμα δράσεων γύρω από το κείμενο, την τέχνη και την ανάγνωση στο πλαίσιο της “Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου”

O πολιτιστικός οργανισμός Atopos Contemporary Visual Culture (Atopos CVC), στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου της UNESCO και με την υποστήριξη του Athens Culture Net (Δίκτυο Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων), εγκαινιάζει τον κύκλο δράσεων #TextMe, ο οποίος πραγματοποιείται εντός και εκτός του χώρου του Atopos CVC (Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο), βασισμένο σε μια πρωτότυπη ιδέα και έρευνα του Βασίλη Ζηδιανάκη.

Το #TextMe_FluffyLibrary, ένα in-progress έργο της καλλιτέχνιδας Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου, είναι αυτό με το οποίο ο Atopos CVC ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό στις 23 Απριλίου 2018 και το οποίο χτίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς (έως 23 Απριλίου 2019). Πρόκειται για μια ανατρεπτική βιβλιοθήκη με τη μορφή διαδραστικής έκθεσης που λειτουργεί ως λούτρινη αγκαλιά δημιουργώντας έναν πρωτότυπο και ατοπικό χώρο ανάγνωσης και παιγνιώδους δράσης για μικρούς και μεγάλους. Αυτό το χνουδωτό περιβάλλον γίνεται το εργαστήριο παραγωγής ενός αντισυμβατικού παραμυθιού που διηγείται ζητήματα ταυτότητας, φύλου και επαφής. Το κτίριο του Atopos CVC καταλαμβάνεται από ένα γιγαντιαίο, λούτρινο, υβριδικό πλάσμα, το Φλάφι που κατοικεί εκεί μέσα, παρέα με το τερατόμορφο αλφάβητό του. Οι επισκέπτες βγάζουν τα παπούτσια τους στην είσοδο και βουλιάζουν στη γούνινη αγκαλιά του Φλάφι διαβάζοντας ή χαλαρώνοντας μόνοι τους ή αγκαλιά με κάποιον άλλον.

 

Σε διάλογο με το έργο της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου το οποίο θα είναι επισκέψιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, o Atopos CVC προτείνει το #TextMe_Lab, ένα παράλληλο πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει performances, εργαστήρια, διαλέξεις, συζητήσεις και μίνι-εκθέσεις από καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς ερευνητές. Το συνδετικό νήμα του προγράμματος είναι οι υβριδικές γλώσσες που προκύπτουν όταν το κείμενο συνδυάζεται με άλλα καλλιτεχνικά μέσα. Η οπτική ποίηση του 20ού αιώνα, το spoken word και τα όρια μεταξύ ποίησης και ηχητικής τέχνης, τα σύγχρονα γλωσσικά φαινόμενα στη διαδικτυακή ποπ κουλτούρα και τα νέα μέσα, καθώς και η σχέση λέξης και οθόνης, είναι κάποια από τα κύρια θέματα του #TextMe_Lab. Το πρόγραμμα επιμελείται ο ερευνητής Φιλ Ιερόπουλος.

 

#TextMe_FluffyLibrary

Μια ανατρεπτική βιβλιοθήκη, ένα ατοπικό αναγνωστήριο, μια λούτρινη αγκαλιά για το κείμενο, την τέχνη και την ανάγνωση

 Ο Atopos CVC προσκαλεί την καλλιτέχνιδα Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, της οποίας η δουλειά συνδυάζει φαντασία και πραγματικότητα, παιδική ηλικία και ενήλικη ζωή και έχει επιρροές από την φεμινιστική και queer θεωρία, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια ασυνήθιστη βιβλιοθήκη, μια εικαστική έκθεση, έναν χνουδωτό ξενώνα για τα γράμματα και τους ανθρώπους.

Το #TextMe_FluffyLibrary καταλαμβάνει τους χώρους του νεοκλασσικού κτιρίου επί της οδού Σαλαμίνος 72, ενσωματώνοντας στο κυρίως έργο, τη μεγάλη συλλογή βιβλίων του οργανισμού με περισσότερα από 2.500 βιβλία τέχνης και οπτικής κουλτούρας. Το έργο συνδυάζει τη λογική μιας εγκατάστασης μεγάλης κλίμακας με συμμετοχικά και αυτοσχεδιαστικά περφορμανς, λούτρινα γλυπτά και γούνινα κουστούμια. Η δουλειά της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου εμπνέεται από παραμύθια και φεμινιστικά μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας, από υποκουλτούρες όπως τα Furries και από τις βιολογικές επιστήμες που ασχολούνται με την αλληλεπίδραση των οργανισμών, ενώ μέσω αυτής της πρακτικής η καλλιτέχνιδα προσπαθεί να διευρύνει τα όρια της φαντασίας και της υποκειμενικότητας.

Το #TextMe_FluffyLibrary φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως λούτρινη αγκαλιά δημιουργώντας έναν πρωτότυπο και ατοπικό χώρο ανάγνωσης και παιχνιδιού για μικρούς και μεγάλους. Το έργο είναι υβριδικό και συνδυάζει πολλές λειτουργίες. Δημιουργεί μια πολυ-αισθητηριακή εικαστική εμπειρία ενώ ταυτόχρονα προωθεί την ανάγνωση καθώς λειτουργεί και ως ανοιχτή βιβλιοθήκη. Mέσα στην εγκατάσταση θα κατοικήσει μια σειρά λούτρινων χαρακτήρων που αντιπροσωπεύουν γράμματα-τέρατα και άλλα πλάσματα βγαλμένα από παραμύθια και ιστορίες επιστημονικής φαντασίας, συνθέτοντας ένα αλλόκοτο διαδραστικό περιβάλλον. Καθώς κάποιοι χαρακτήρες έχουν τη μορφή λούτρινων ενδυμάτων, το κοινό μπορεί να συμμετέχει στο έργο φορώντας τις στολές, κάτι που σε προηγούμενες δουλειές της Αντιγόνης έχει ανοίξει νέες καλλιτεχνικές δυνατότητες μέσω της δημιουργίας αυθόρμητων περφόρμανς και δρώμενων.

 

Ένα αντισυμβατικό παραμύθι

Πέρα από την εγκατάσταση και τη βιβλιοθήκη, το έργο θα αποτελέσει και ένα εργαστήριο παραγωγής ενός αντισυμβατικoύ παραμυθιού. Η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες, επιστήμονες, παραμυθάδες, μικρούς και μεγάλους, θα δημιουργήσει σταδιακά τόσο το ίδιο το έργο όσο και την ιστορία του.

Η ιδέα που διατρέχει το έργο θέλει το Φλάφι, που ακούει και στην λατινική ονομασία +Flufiella chimaerica, να είναι ένα υπερμέγεθες, συμβιωτικό πλάσμα το οποίο έχει καταλάβει το κτίριο και ζει μέσα σε αυτό. Μαζί του φέρνει τους φίλους του οι οποίοι απαρτίζουν ένα τερατόμορφο αλφάβητο και προσκαλεί συνεχώς και άλλους να συγκατοικήσουν μαζί του.

Μέσα στο #TextMe_FluffyLibrary θα κατοικήσει κατά την διάρκεια της χρονιάς μια σειρά από υβριδικά γράμματα: Ένας δράκος πριγκίπισσα (D is for dragon), μια σούπερ ηρωίδα αρκουδάκι (T is for Teddy-Bear), μια πλοκαμωτή ευαίσθητη μάγισσα (O is for Octopus) παρέα με την φίλη της την αρρενωπή νεραϊδούλα (P is for pixie), ένας τριχωτός ροζ γοργόνος (M is for Mermaid) είναι κάποια παραδείγματα από τα πλάσματα που θα δημιουργηθούν στους επόμενους μήνες και θα απαιτήσουν μια θέση σε σελίδες, ράφια και αφηγήσεις.

Το Φλάφι και οι φίλοι του χτίζουν ένα παραμύθι το οποίο προτείνει εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από την ταυτότητα, το φύλο και τις ανθρώπινες σχέσεις, αναδεικνύοντας τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του έργου.

 

Ένας λούτρινος ξενώνας για βιβλιοφάγους

Στην καρδιά αυτής της γούνινης αγκαλιάς, η οποία θα λειτουργήσει πιλοτικά και ως ένας υπερβατικός χνουδωτός ξενώνας, ένας μικρός αριθμός εκπροσώπων της τέχνης και του πολιτισμού θα έχει την ευκαιρία να ζήσει αποκλειστικά την απόλυτη εμπειρία ενός sleep-over με το Φλάφι. Ο οργανισμός για πρώτη φορά δημιουργεί ένα πρόγραμμα φιλοξενίας και συμβίωσης με ένα έργο με σκοπό την διάδραση και υποστήριξη του προγραμματός του.

Το #TextMe_FluffyLibrary είναι ένα in-progress έργο που χτίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς από την Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, τους επισκέπτες και τους καλεσμένους της. Οι χαρακτήρες του αλφάβητου δημιουργούνται σταδιακά μέσα από συνεργασίες και workshops, και έπειτα βρίσκουν την θέση τους μέσα στην κεντρική αφήγηση του παραμυθιού που σταδιακά υφαίνεται μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες. Η έναρξη έργου γίνεται με τα εγκαίνια της διοργάνωσης “Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου” της UNESCO, αλλά η εκδίπλωση της ιστορίας και η κατασκευή των κοστουμιών-εκθεμάτων λαμβάνουν  χώρα σε όλη την διάρκεια της χρονιάς, μέχρι και τον Απρίλιο του 2019.

Βασικοί συνεργάτες στην υλοποίηση της εγκατάστασης είναι το ΙΕΚ ΑΚΜΗ. Επιπλέον, για την ένταξη παιδιών με αναπηρία στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του #TextMe_FluffyLibrary, η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου συνεγράζεται με την Ουρανία Αναστασιάδου, εικαστικό και υπεύθυνη της μονάδας προσβάσιμης Εκπαίδευσης της Α.Σ.Κ.Τ.

Η Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου είναι καλλιτέχνιδα με βάση την Αθήνα και το Βερολίνο. Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, έχει παρακολουθήσει μαθήματα χορού στο Royal Academy of Dance του Λονδίνου, είναι μέλος του AMOQA(Athens Museum of Queer Arts) και έχει παρουσιάσει δουλειά της κυρίως στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Πρόσφατα συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, στο Sound Acts festival της Αθήνας, στο Witch Rave festival του Βερολίνου και τον Ιούνιο του 2018 θα συμμετέχει στην 10η Μπιενάλε του Βερολίνου σε συνεργασία με την Fabiana Faleiros. Το έργο της συνδυάζει εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας με συμμετοχικά και αυτοσχεδιαστικά περφόρμανς, λούτρινα γλυπτά και γούνινα κοστούμια και με επιρροές από τη φεμινιστική και queer θεωρία. Την εμπνέουν τα παιδικά παραμύθια, η φεμινιστική λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας, οι αφηγήσεις των μικρών κοριτσιών, υποκουλτούρες όπως τα Furries και έχει αναφορές από τον κόσμο της βιολογίας. Ο χνουδωτός της κόσμος θολώνει τα όρια μεταξύ ηλικιακών και έμφυλων ρόλων και επιτρέπει την εξερεύνηση διαφορετικών ταυτοτήτων και επιθυμιών, μέσα από την επαναδιαπραγμάτευση της οικειότητας και της συνύπαρξης.

 

Πληροφορίες έκθεσης  

 ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture

Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Τηλ: +302105242004, +302108838151, [email protected], www.atopos.gr, www.text-me.gr

Ημέρες & ώρες λειτουργίας έκθεσης: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, 12:00 – 18:00 & για επιλεγμένα Σαββατοκύριακα

Διάρκεια έκθεσης: 23 Απριλίου 2018 – 23 Απριλίου 2019

Είσοδος ελεύθερη

 

#TextMe_FluffyLibrary – teaser:

www.vimeo.com/266660332

 

#TextMe_Lab

Σε διάλογο με το έργο της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου το οποίο θα είναι επισκέψιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, o Atopos CVC προτείνει το #TextMe_Lab, ένα παράλληλο πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει performances, εργαστήρια, διαλέξεις, συζητήσεις και μίνι-εκθέσεις από καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς ερευνητές. Το συνδετικό νήμα του προγράμματος είναι οι υβριδικές γλώσσες που προκύπτουν όταν το κείμενο συνδυάζεται με άλλα καλλιτεχνικά μέσα. Η οπτική ποίηση του 20ού αιώνα, το spoken word και τα όρια μεταξύ ποίησης και ηχητικής τέχνης, τα σύγχρονα γλωσσικά φαινόμενα στη διαδικτυακή ποπ κουλτούρα και τα νέα μέσα, καθώς και η σχέση λέξης και οθόνης, είναι κάποια από τα κύρια θέματα του #TextMe_Lab. Το πρόγραμμα επιμελείται ο ερευνητής Φιλ Ιερόπουλος.

 

27 – 29 Απριλίου 2018

Pokemon Poetry

Performance, εργαστήρια

 Είναι παιχνίδι; Είναι ποίημα; Είναι τραγούδι; To Pokemon Poetry είναι ένα διαθεματικό πρότζεκτ που ξεκίνησε το 2012 από τον ποιητή και ερευνητή Φοίβο Δούσο, ο οποίος έφτιαξε μια μικρή συλλογή ποιημάτων απαντώντας στην ερώτηση ενός παραδοσιακότροπου Έλληνα ποιητή για το “αν η γενιά του Πόκεμον μπορεί να γράψει ποίηση”. Η θεματική του Pokemon Poetry στο πλαίσιο τoυ #TextMe_Lab θα κρατήσει τρεις μέρες και περιλαμβάνει τρία μέρη: Την πρώτη μέρα θα γίνει ανάγνωση ποιημάτων για πόκεμον από μια σειρά νέων ποιητών και περφόρμερς της αθηναϊκής σκηνής. Τη δεύτερη μέρα, ο Φοίβος Δούσος θα διοργανώσει ένα κυνήγι ποιητικού θησαυρού στους δρόμους της Αθήνας με τη χρήση του προγράμματος επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) Echoes. Την τελευταία μέρα, η μεσόφωνος Ιωάννα Φόρτη και ο πιανίστας Αλέξανδρος Δρόσος θα παρουσιάσουν μια σειρά τραγουδιών για πόκεμον, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο φεστιβαλ ταυτότητας και περφόρμανς, Sound Acts το 2015.

Πότε; 27 Απριλίου 2018 στις 19:00-21:00, 28 Απριλίου 2018 στις 12:00-16:00, 29 Απριλίου 2018 στις 19:00-21:00, Πού; ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

2 – 7 Μαΐου 2018

Aimée Lê

Ανάγνωση, Ησυχίες, Σλόγκανς

Open studio, διάφορες δράσεις

Η Aimée Lê είναι Βιετναμέζα-Αμερικανίδα ποιήτρια, περφόρμερ και καλλιτέχνις. Η δουλειά της εστιάζει στην DIY παραγωγή κειμένου και performance, ενώ την ενδιαφέρει και η (μη) μεταφρασιμότητα τόσο ως θεωρητικό αντικείμενο έρευνας όσο και ως κομμάτι της ποιητικής της πρακτικής. Έχει επιμεληθεί ποιητικές συλλογές και είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Royal Holloway, University of London. Στο πλαίσιο του #TextMe_Lab, η Aimée θα οργανώσει εργαστήρια, ομιλίες και συζητήσεις για την πρακτική της δημόσιας ανάγνωσης, τη σχέση μεταξύ γλώσσας και σώματος, του βιβλίου ως αντικειμένου και της επιτέλεσης του ποιητή/συγγραφέα/αναγνώστη, καθώς και τη δημιουργία εφήμερων κειμένων από το γκράφιτι μέχρι τα σλόγκαν σε μπλουζάκια και πανό. Οι ομιλίες, συζητήσεις και εργαστήρια
θα γίνουν στα αγγλικά.

Πότε; 3 Μαΐου 2018 στις 19:00-21:00, 7 Μαΐου 2018 στις 20:00-22:00, Πού; ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

12 Μαΐου 2018

Κουτάλια στα μαλλιά, φτερά στα ποτήρια, ήχοι στα τετράδια

Αφιέρωμα στην Elsa von Freytag-Loringhoven (aka Baroness),

Eργαστήριο, παρουσίαση

 Μια από τις πιο άγνωστες μορφές του ντανταϊστικού ρεύματος, η Εlsa von Freytag-Loringhoven ή αλλιώς Baroness, της οποίας η δουλειά ήρθε στο προσκήνιο το 2002 και κυκλοφόρησε ευρέως το 2015 – 2016 με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Νταντά, είναι κατά πολλούς η “γιαγιά” της performance art. Συνδυάζοντας την πρωτοποριακή γλώσσα, μια προκλητική για την εποχή επιτελεστικότητα και έναν μποέμ τρόπο ζωής, η Baroness αποτελεί μια από τις πιο εκκεντρικές μορφές της τέχνης του 20ου αιώνα. Στο πλαίσιο του #TextMe_Lab η Σοφία Μπέμπεζα θα οργανώσει μία ομιλία εστιάζοντας στο έργο και τη βιογραφία της Baroness ενώ η Άλεξ Δημητρίου θα παρουσιάσει ένα εργαστήριο για τη διερεύνηση των εκφραστικών μέσων του Νταντά. Επίσης στο πλαίσιο του αφιερώματος θα παρουσιαστεί μια σειρά από ηχητικές εκδοχές των ποιημάτων της Baroness με τίτλο Holding Tail With Mouth που κυκλοφόρησε το 2016 από το αθηναϊκό καταστασιακό label Φυτίνη σε επιμέλεια της Σοφίας Μπέμπεζα και του Filtig.

Πότε; 17.00 – 22.00, Πού; ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

18 Μαΐου 2018

Memes και διαδικτυακός λόγος στον ελλαδικό χώρο

Πάνελ, συζήτηση

 

Ποιος είναι ο ρόλος των memes, των χιουμοριστικών εικόνων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η από-τα-κάτω παραγωγή περιεχομένου στην εποχή της μετα-αλήθειας; Από το 4chan και την άνοδο της αμερικανικής ακροδεξιάς μέχρι τα memes των κουήρ και φεμινιστικών κοινοτήτων, πέντε εισηγητές επιχειρούν μια ιστορική αναδρομή και ανάλυση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της διαδικτυακής επικοινωνίας με στόχο την κατανόηση των πολιτικών τους συνδηλώσεων και επιδράσεων. Συμμετέχουν οι: Μαργαρίτα Αθανασίου, Σοφία Αποστολίδου, Φοίβος Δούσος, Βασιλική Λαζαρίδου, Χλόη Νίκα.

Πότε; 17.00–22.00, Πού; ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

2 Ιουνίου 2018

Αντριάνα Μίνου

Ονειρωρυχείο

Performance, διαδραστική εγκατάσταση

Ποια είναι τα όρια της ανάγνωσης ενός μυθιστορήματος; Πως μια ιστορία μετατρέπεται σε ένα διαδραστικό, ανοιχτό έργο; Μπορεί η ανάγνωση ενός βιβλίου να αποτελεί συλλογική διαδικασία; Η Αντριάνα Μίνου θα παρουσιάσει την τελευταία της λογοτεχνική δουλειά ως μια εγκατάσταση που θα καταλάβει τους χώρους του Atopos CVC. Θραύσματα κειμένου, ήχου και εικόνας από το βιβλίο “Ονειρωρυχείο” (εκδόσεις Παράξενες Μέρες) θα φτιάξουν ένα ζωντανό λαβύρινθο / κυνήγι θησαυρού σε ολόκληρο το κτίριο του Atopos CVC, καταλήγοντας σε μια μουσική performance με το σύνολο Coocoolili και άλλους καλεσμένους.

Πότε; 19.00–21.00, Πού; ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

16 – 18 Ιουνίου 2018

Φεστιβάλ & Συμπόσιο κινηματογραφικής ποίησης σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Προβολές, συζητήσεις, εργαστήριο

Σε συνεργασία με το πρότζεκτ Poetry Film, μια ερευνητική πλατφόρμα με βάση το Λονδίνο που λειτουργεί με τη στήριξη του βρετανικού Arts Council, το #TextMe_Lab παρουσιάζει ένα φεστιβάλ και συμπόσιο κινηματογραφικής ποίησης. Στο πλαίσιο αυτού θα πραγματοποιηθούν προβολές, διαλέξεις και συζητήσεις πάνω στη σχέση της ποιητικής γλώσσας και της κινούμενης εικόνας. Συνδιοργανωτές και καλεσμένοι του συμποσίου η ερευνήτρια Zata Banks του Poetry Film, ο Καναδός κινηματογραφιστής Tom Konyves και η ερευνήτρια κινηματογράφου και φιλοσοφίας Ρέα Βαλντέν. Το τριήμερο θα ξεκινήσει με προβολή της πειραματικής ταινίας της Αντουανέτας Αγγελίδη “Τόπος” στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Πότε & πού; 16 Ιουνίου 2018, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μ. Αλεξάνδρου 134-135, 10435, 18:00-00:00, Είσοδος ελεύθερη. Πότε & πού; 17 – 18 Ιουνίου 2018: ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, 17 Ιουνίου 2018 στις 14.00–18.00, 18 Ιουνίου 2018 στις 19.00–21.00, Είσοδος ελεύθερη

 

 

18 – 22 Σεπτεμβρίου 2018

Η αισθητική του κολλάζ στην ποστ-πανκ σκηνή, 1978-1984

Έκθεση

 Τα τέλη της δεκαετίας του 70 και οι αρχές του 80 έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ιστορία της ποπ μουσικής και αισθητικής καθώς οι λεγόμενες ποστ-πανκ σκηνές έφεραν μαζί το DIY ήθος του πανκ με ένα ενδιαφέρον για τον πειραματισμό και την αβαν-γκαρντ του 20ου αιώνα. Η πανκ γραφιστική και τυπογραφια αποτελούν ενδιαφέροντα παραδείγματα μετα-ντανταϊστικής [αντι-]αισθητικής, με τεχνικές όπως η φωτοτυπία και το cut-up κολλάζ να κυριαρχούν. Ο Φιλ Ιερόπουλος, ακαδημαϊκός και καλλιτέχνης, θα παρουσιάσει την προσωπική του συλλογή από εξώφυλλα και εσώφυλλα ποστ-πανκ δίσκων βινυλίου απο την περίοδο 1978-1984.

Πότε & πού; 18 Σεπτεμβρίου 2018 στις 19.00–21.00, 19 – 22 Σεπτεμβρίου 2018 στις 12.00–18.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

2 – 6 Οκτωβρίου 2018

Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Η οικειοποίηση μεθόδων σχεδίου και εκτύπωσης ως φεμινιστικής πρακτικής

Έκθεση, εργαστήρια

Η καλλιτέχνις Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου διοργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων γύρω από την ιδέα της οικειοποίησης παραδοσιακών μέσων έκφρασης και δημιουργίας, όπως η χαρακτική, που συχνά συνδέονται με μια ανδροκρατούμενη Ακαδημία, τον κατεξοχήν τόπο δράσης των νηφάλιων αρσενικών καλλιτεχνών με στερεοτυπικά αρρενωπό βλέμμα και μάτσο συμπεριφορές. Η σειρά περιλαμβάνει δημιουργικά εργαστήρια προσκαλώντας τόσο άλλους καλλιτέχνες όσο και το ευρύτερο κοινό, μια έκθεση όπου θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα των εργαστηρίων και, τέλος, τη δημοσίευση ενός zine. Η έκθεση περιλαμβάνει εικόνες και σχέδια που παράχθηκαν στα εργαστήρια, ενώ το zine που θα εκδοθεί θα είναι μια συλλογή από θραύσματα εικόνων και κειμένων που εξετάζουν την κοινωνική απομόνωση, την απoστασιοποίηση ως ψυχική άμυνα και τους ψυχολογικούς κύκλους ανάκαμψης και υποτροπής.

Πότε & πού; 2 Οκτωβρίου 2018 στις 19.00–21.00, 3 – 6 Οκτωβρίου 2018 στις 12.00–18.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

27 Οκτωβρίου 2018

Φεμινιστική πολιτική text-art από τα 70s μέχρι σήμερα

Πάνελ, ανοιχτή συζήτηση

Μια σειρά ομιλιών και στη συνέχεια μια συζήτηση με το κοινό γύρω από τη σχέση των καλών τεχνών και του περφόρμανς με το κείμενο και τη γλώσσα στα πλαίσια της ιστορίας της φεμινιστικής τέχνης. Οι τέσσερις ομιλήτριες που είναι ερευνήτριες και καλλιτέχνιδες είναι οι: Νάγια Γιακουμάκη (Whitechapel Art Gallery), Ελίζα Γκορόγια (ανεξάρτητη ερευνήτρια / UCL), Σοφία Μπέμπεζα (F+F Schule für Kunst und Design Zürich) και Rachel O’Reilly (Dutch Art Institute). Οι ομιλήτριες παρουσιάζουν διαφορετικές πρακτικές και μεθοδολογίες του text-art από τη δεκαετία του 70 μέχρι σήμερα, εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο το κείμενο και η γλώσσα συναντιούνται με την εικόνα και τα υπόλοιπα δημιουργικά μέσα για την παραγωγή νέων γλωσσών. Μέσα από την αναδημιουργία της γλώσσας, οι φεμινιστικές, κουήρ και γενικότερα πολιτικές ταυτοτικές διεκδικήσεις βρίσκουν νέες φόρμες και πλάισια έκφρασης. Οι παρουσιάσεις και η συζήτηση γίνονται στα Αγγλικά.

 Πότε & πού; 27 Οκτωβρίου 2018 στις 19.00–21.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

9 – 16 Νοεμβρίου 2018

Για τη διαύγεια ανάμεσα στην ταχύτητα και τη διάρκεια: Ψίχουλα που πέταξαν πίσω τους ο Χονδρός και η Κατσιάνη για να βρουν τον δρόμο

Παρουσίαση, έκθεση, συζήτηση

Οι Θανάσης Χονδρός και Αλεξάνδρα Κατσιάνη αποτέλεσαν εννοιολογικό καλλιτεχνικό δίδυμο από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 μέχρι το 2004. Έχουν δουλέψει εκτός παραδοσιακών πλαισίων παρουσίασης της τέχνης, χρησιμοποιώντας μια σειρά από μέσα όπως η γλώσσα, ο ήχος, οι αυθόρμητες δράσεις και το βίντεο. Μέσα από τις περφόρμανς τους δημιουργούν μια λογική μετατόπιση στη ροή της καθημερινής ζωής, προκαλώντας όπως οι ίδιοι λένε ένα είδος “ποιητικής απόκλισης”. Στο αφιέρωμα αυτό παρουσιάζονται έργα από την πορεία τους ως εννοιολογικό ντουέτο όπως και από το πρότζεκτ “Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ”, του καλλιτεχνικού τρίο που δημιούργησαν μαζί με τον Ντάνη Τραγόπουλο. Για τη δουλειά τους θα μιλήσουν επισης οι ερευνητές Αρετή Λεοπούλου και Κωστής Δρυγιανάκης.

Πότε & πού; 9 Νοεμβρίου 2018 στις 19.00–21.00, 10 – 16 Νοεμβρίου 2018 στις 12.00–18.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

7 – 8 Δεκέμβρίου 2018

Λουίζα Δολόξα

Χνουδωτή ολονυχτία

Διαδραστική performance

Η Λουίζα Δολόξα, εννοιολογική καλλιτέχνιδα και ποιήτρια, μας προσκαλεί σε ένα νυχτερινό long-trip με τρομαχτικά και γουργουστικά παραμύθια στο σπίτι του Φλάφι καταλήγοντας σε ένα ξέφρενο sleep-over μέσα στη λούτρινη βιβλιοθήκη της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου. Οι επισκέπτες φέρνουν πυζάμες και η Λουίζα φέρνει τον τρόμο και τη ζεστασιά. Από τα μεσάνυχτα μέχρι το πρωί, μας καλεί να περάσουμε τη νύχτα στη χνουδωτή φωλιά του Αtopos CVC για να μοιραστούμε αποσπάσματα παραμυθιών, ιστορίες, τραγούδια και μυστικά.

Πότε & πού; 7 – 8 Δεκεμβρίου 2018 στις 19.00–22.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

7 – 13 Ιανουαρίου 2019

Roland Brauchli & Eleanor Vonne Brown

Το βιβλίο ως έργο τέχνης: Προσεγγίσεις

Open studio, διάφορες δράσεις

Δύο καλλιτέχνες-ερευνητές, με έδρα το Λονδίνο, εγκαθίστανται ως residents στο κτίριο του Αtopos CVC για μια εβδομάδα του Ιανουαρίου 2019. Ο Roland Brauchli είναι καλλιτέχνης και γραφίστας με κεντρικό ενδιαφέρον την ποιητική των λεγόμενων ‘artist books’. Συνεργάζεται με καλλιτέχνες, συγγραφείς και εκδότες για την δημιουργία καλλιτεχνικών βιβλίων. Η Eleanor Vonne Brown είναι καλλιτέχνις και ερευνήτρια που ξεκίνησε το 2008 το πρότζεκτ “X Marks the Bökship” στο Λονδίνο, ένα χώρο αφιερωμένο σε μικρές εκδόσεις και ανεξάρτητους εκδοτικούς οίκους. Ερχόμενοι στον Αtopos CVC, o Roland και η Eleanor διερευνούν διαφορετικές προσεγγίσεις στην πρακτική δημιουργίας βιβλίων. Τα ευρήματά τους θα παρουσιαστούν ως πρόταση υπό μορφή έκθεσης/ έκδοσης και μέσω μιας σειράς εργαστηρίων και συνομιλιών. Ο χρόνος τους στον χώρου του Αtopos CVC θα αποτελέσει την κορύφωση ενός μεγαλύτερου έργου που έχουν ήδη ξεκινήσει ξεχωριστά.

 Πότε & πού; 7 Ιανουαρίου 2019 στις 19.00–21.00, 8 – 13 Ιανουαρίου 2019 στις 12.00–18.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

31 Ιανουαρίου 2019

Λένα Πλάτωνος: Queer αναγνώσεις

Διάλεξη, καμπαρέ

Σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, παρουσιάζεται μια βραδιά αφιερωμένη σε queer αναγνώσεις της Λένας Πλάτωνος με αφορμή την παγκόσμια πρώτη πρεμιέρα της όπερας της “Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα” στην Εναλλακτική Σκηνή. Το αφιέρωμα ανοίγει με μια θεωρητική παρουσίαση από το μουσικολόγο-ανθρωπολόγο Νίκο Βούρδουλα για την ηλεκτρονική τραγουδοποιΐα της Πλάτωνος και την πρόσληψή της από την εγχώρια queer μουσική σκηνή. Η βραδιά συνεχίζεται με ένα καμπαρέ-βαριετέ με διασκευές αφιερωμένες στην Λ. Πλάτωνος από performance art καλλιτέχν/ιδ/ες και μουσικούς της αθηναϊκής σκηνής, που επιμελείται η Φυτίνη, το πρώτο ελληνικό queer μουσικό label.

 Πότε & πού; 31 Ιανουαρίου 2019 στις 19.00–21.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

11 – 16 Μαρτίου 2019

Daniel Kupferberg

Speicher (work in progress)

Open studio, διάφορες δράσεις

Ο εννοιολογικός και πολυμεσικός καλλιτεχνης Daniel Kupferberg εγκαθίσταται από το Βερολίνο στην Αθήνα για μια εβδομάδα. Η δουλειά του επικεντρώνεται σε αρχειακές εκδόσεις, διαθεματικές χρήσεις εικόνας και κειμένου, όπως και στη σωματική εργονομία και την ποιητική του ερωτισμού. Ο ίδιος παρουσιάζει το in-progress έργο του, “Speicher”, στο οποίο αρχειοθετεί τα προσωπικά του σημειωματάρια. Το “Speicher” είναι μια σπουδή πάνω στην ιδέα της υπαινικτικής φωνής και του προσανατολισμού μέσω της χρήσης σημειώσεων, αλλά και μια ευρύτερη διερεύνηση της διάστασης του βιβλίου ως μέσου καταγραφής και επικοινωνίας ενδόμυχων σκέψεων και συναισθημάτων.

Πότε & πού; 11 Μαρτίου 2019 στις 19.00–21.00, 12 – 16 Μαρτίου 2019 στις 12.00–18.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

 

2 – 6 Απριλίου 2019

Christine Wilks & Amaranth Borsuk

Ποίηση, τεχνολογία, νέα μέσα

Εργαστήρια, παρουσίαση, έκθεση

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται η πρωτοποριακή δουλειά των Christine Wilks και Amaranth Borsuk που συνδυάζουν ποίηση με χρήση νέων ψηφιακών μέσων. Στο έργο της Christine Wilks, το ποιητικό έργο χωρίζεται σε μικρά νοηματικά θραύσματα τα οποία το κοινό καλείται να συναρμολογήσει, δημιουργώντας ένα διαδραστικό παιχνίδι. Η ίδια, ερχόμενη στη Αθήνα, οργανώνει μεταξύ άλλων και ένα εργαστήριο στο οποίο οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν το λογισμικό που αναπτύχθηκε από την ίδια για να δημιουργήσουν ένα συνεργατικό ψηφιακό ποίημα που θα εκτίθεται στον χώρο του Αtopos CVC. Η Amaranth Borsuk εστιάζει στην υλικότητα του κειμένου, με έργα που θεματοποιούν την επιφάνεια της ίδιας της σελίδας και το πως αυτή μεταμορφώνεται μέσα από την τεχνολογική καινοτομία με τροπό που όχι απλά μεταμορφώνει την σχέση αναγνώστη και κειμένου αλλά και αμφισβητεί και την ίδια την θέση του συγγραφέα. Στην Αθήνα παρουσιάζει σε μορφή έκθεσης μια σειρά από έργα της.

Πότε & πού; 2 – 4 Απριλίου 2019 στις 19.00–21.00, ΑΤΟPOS Contemporary Visual Culture Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, Αθήνα, ΤΚ 104 35, Είσοδος ελεύθερη

 

Διαβάστε περισσότερα

Ο Φιλ Ιερόπουλος (έρευνα & επιμέλεια προγράμματος #TextMe_Lab). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και μεγάλωσε στην βόρεια Ελλάδα. Σπούδασε media arts στο Λονδίνο και το 2008 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στην ποιητική του κινηματογράφου υπό την επίβλεψη των Nicky Hamlyn και της Judith Williamson. Από το 2003 διδάσκει πειραματικό κινηματογράφο και video art στο Buckinghamshire New University και έχει δείξει έργα του (films, artworks, writings) σε εκθέσεις, φεστιβάλ και συνέδρια σε Ελλάδα και Ευρώπη.

Το 2013, συμμετείχε στην τέταρτη Athens Biennale (“AGORA”) ως μέλος του καταστασιακού ντουέτου ΦΥΤΑ (σε συνεργασία με τον ποιητή Φοίβο Δούσο), και επιμελήθηκε μια εβδομάδα δρώμενων με παραπάνω από 50 καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς. Τα ΦΥΤΑ συμμετείχαν έκτοτε σε μια σειρά από εκδηλώσεις, ως καλλιτέχνες και επιμελητές και το 2004 ιδρύουν το κουήρ μουσικό label ΦΥΤΙΝΗ. Ήταν επίσης στην επιμελητική ομάδα του φεστιβάλ performance και ηχητικής τέχνης Sound Acts, όπως και στα ιδρυτικά μέλη του εγχειρήματος AMOQA (Athens Museum of Queer Arts).

Επι του παρόντος, ο Φιλ συνεργάζεται ως ερευνητής στο Atopos CVC και είναι

συνεπιμελητής στην Athens Biennale που θα λάβει χώρα το 2018.

 

O Atopos CVC (Atopos Contemporary Visual Culture) είναι ένας μη κερδοσκοπικός πολιτιστικός οργανισμός που ιδρύθηκε από τον Στάμο Φαφαλιό και τον Βασίλη Ζηδιανάκη το 2003 και εδρεύει στην Αθήνα. Έχει ως σκοπό την υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων της σύγχρονης οπτικής κουλτούρας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ανθρώπινο σώμα και το ένδυμα.

Στο πρόγραμμα των τελευταίων 10 ετών του Atopos CVC περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πολλές σημαντικές εκθέσεις και projects όπως η έκθεση ARRRGH! Τέρατα και σημεία στη μόδα, που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη, στη La Gaîté Lyrique στο Παρίσι και στο Centraal Museum στην Ουτρέχτη μεταξύ άλλων, η έκθεση ΧΡΑΑΑΤΣ!!!! Μόδα από χαρτί που έχει ταξιδέψει σε μουσεία όπως το Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean στο Λουξεμβούργο, στο ModeMuseum-MoMu στην Αμβέρσα και στο Museum Bellerive/Design Museum στη Ζυρίχη, η έκδοση Not A Toy σε συνεργασία με το Pictoplasma Publishing Berlin καθώς και το UNLOCKED, μια έκδοση που επικεντρώνεται στην αναπαράσταση του γυμνού σώματος στην ψηφιακή εποχή.

Το 2010 ο Atopos CVC εγκαινίασε τον νέο της χώρο στην οδό Σαλαμίνος 72, στην καρδιά του Μεταξουργείου. Στην αρχική του μορφή ήταν μια τυπική αθηναϊκή κατοικία του 1912 με αυλή που ανακαινίστηκε και έχει μετατραπεί σε ένα ζωντανό οργανισμό: εκεί στεγάζονται εκθέσεις, εκδηλώσεις, εργαστήρια και perfrormances, τα γραφεία και η βιβλιοθήκη της Atopos CVC καθώς και η μεγαλύτερη συλλογή ενδυμάτων από χαρτί στον κόσμο.

 

 

#TextMe

Ένα project του πολιτιστικού οργανισμού Atopos Contemporary Visual Culture

Βασισμένο σε μια πρωτότυπη ιδέα και έρευνα του Βασίλη Ζηδιανάκη

 

  

Συντελεστές

#TextMe_FluffyLibrary

Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Βασίλης Ζηδιανάκης

Εικαστική Εγκατάσταση & Επιμέλεια Διάδρασης: Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου

Εθελοντές: Ιρίνα Προμπειγκόλοβα (Συντονισμός), Θεοδώρα  Δανίλοβα, Τατιάνα  Ιλασιούκ, Ελπίδα  Μπελάλη, Μέρη  Ντζικισβίλη, Ζωή  Παμπούκη, Φωτεινή  Σαλβαρίδη, Βέρα  Σωτηριάδου & σπουδαστές ΙΕΚ ΑΚΜΗ (Βοηθοί υλοποίησης)

#TextMe_Lab

Έρευνα & Επιμέλεια Προγράμματος: Φιλ Ιερόπουλος

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ερευνητές: Zata Banks (UK), Amaranth Borsuk (US), Roland Brauchli (UK/CH), CloClo (GR), Coocoolili (UK), Tom Konyves (CA), Daniel Kupferberg (DK), Aimée Lê (US/VT), Rachel O’Reilly (AU), Eleanor Vonne Brown (UK), Christine Wilks (UK), Αντουανέτα Αγγελίδη (GR), Μαργαρίτα Αθανασίου (GR), Σοφία Αποστολίδου (DE/GR), Ρέα Βάλντεν (GR), Νίκος Βούρδουλας (GR), Ναγια Γιακουμάκη (UK/GR), Ελίζα Γκορόγια (GR/UK), Άλεξ Δημητρίου (DE/GR), Λουίζα Δολόξα (GR/DE), Φοιβος Δουσος (GR/U), Αλέξανδρος Δροσος (DE/GR), Κωστής Δρυγιανάκης (GR), Φιλ Ιερόπουλος (UK/DE/GR), Βασιλική Λαζαρίδου (GR), Αρετή Λεοπούλου (GR), Αντριάνα Μίνου (UK), Σοφία Μπέμπεζα (CH/GR), Ιωάννα Φόρτη (GR), Φυτίνη (GR), Θανασης Χονδρός & Αλεξαντρα Κατσιάνη (GR)

 

Επιμέλεια κειμένων & Project Manager: Φοίβος Δούσος

Φωτογραφίες: Πάνος Κοκκινιάς

Γραφιστικά: Εm Kei / Oddd Studio

Animation: Χάρης Λαλούσης

Δημόσιες Σχέσεις & Τύπος: Γιώργος Κατσώνης

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Σαρρή

Παραγωγή: Atopos CVC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Χορηγός Εκπαίδευσης

ΙΕΚ ΑΚΜΗ | www.iek-akmi.edu.gr

 

Χορηγoi Φιλοξενίας

Κτήμα Εύχαρις | www.domaine-evharis.gr

Αναψυκτικά “Φήμη” | www.drinkfimi.gr

Citrus | www.citrus-chios.gr

Δράση στο πλαίσιο της

Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου | www.athens2018.gr

Η πόλη διαβάζει βιβλία παντού

 

Με την υποστήριξη

Athens Culture Net  | www.athensculturenet.com 

Δίκτυο Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων

Ιδρυτικός Δωρητής: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

 

 

Στηρίζουμε τη Δημιουργία

Οργανισμός Πολιτισμού & Ανάπτυξης ΝΕΟΝ | www.neon.org.gr