«Το μόνον της ζωής του ταξείδιον»  του Γεωργίου Βιζυηνού

Στα πλαίσια του ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΙΩΝΙΑ»,
του Διεθνές Κέντρου Παιδείας και Πολιτισμού «ΙΩΝΙΑ» και του Ελεύθερου Πανεπιστήμιου «Ιωνία»
(
INTERNATIONAL CENTER FOR EDUCATION AND CULTUREIONIA”)

#Παρουσίαση- #Συνέντευξη: Βίκη Κουτρή

Μία υπέροχη βραδιά χάρισαν χθες 21 Ιουλίου στο νησί της Χίου, ο Δήμος Αβδελιώδης και η Ιωάννα Παππά. Το θεατρικό «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον», βασισμένο σε ένα από τα σπουδαιότερα έργα της ελληνικής πεζογραφίας του Γεωργίου Βιζυηνού, σάλπαρε από την Αθήνα για την Μυροβόλο, για μία και μοναδική παράσταση η οποία πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης», στα πλαίσια του ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΙΩΝΙΑ» του Διεθνές Κέντρου Παιδείας και Πολιτισμού «ΙΩΝΙΑ» και του Ελεύθερου Πανεπιστήμιου «Ιωνία» (INTERNATIONAL CENTER FOR EDUCATION AND CULTUREIONIA”).
Την παράσταση προλόγισε ο κ. Χρίστος Μπελλές, ο οποίος είναι Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του «ΙΩΝΙΑ» και Υπεύθυνος Σχεδιασμού-Επιμέλειας Προγράμματος και Οργάνωσης του ομώνυμου ΦΕΣΤΙΒΑΛ και αναφέρθηκε πέραν αυτής και στις υπόλοιπες προγραμματισμένες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο νησί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι και το φθινόπωρο.
Η Ιωάννα Παππά, συνεπής στο ραντεβού της με τους Χίους, ανέβηκε στη σκηνή και έδωσε ένα ακόμη ρεσιτάλ ηθοποιίας καθηλώνοντας κυριολεκτικά τους θεατές, οι οποίοι παρακολούθησαν με προσοχή τον -επί μιάμιση ώρα και σε γλώσσα καθαρεύουσα- μονόλογό της, κάτι που όχι μόνο φάνηκε ότι δεν τους κούρασε αλλά αν κρίνω από την ανταπόκρισή τους στο τέλος της παράστασης την απόλαυσαν στο έπακρο.  Αποδόθηκε εξαιρετικά και με λυρικότητα από την Ιωάννα ο ρόλος του μικρού «ραφτάκου», του ήρωα του θεατρικού μονόπρακτου. Ο δε ευφάνταστος Δήμος Αβδελιώδης φρόντισε με εντυπωσιακό τρόπο την σκηνογραφία του ανοιχτού χώρου και με τους εξαιρετικούς φωτισμούς του και τα εναλλασσόμενα εφέ δημιούργησε μία δεύτερη παράλληλη παράσταση, μία κυριολεκτικά απολαυστική δεύτερη οπτικά θεατρική σκηνή, η οποία δρούσε δυναμικά μαζί με την Ιωάννα, πίσω από την Ιωάννα και πάνω στα δέντρα, με τις «γνωστές» σκιές- αντανακλάσεις να γίνονται γιγάντιες μορφές και να ερμηνεύουν με τη σειρά τους το δικό τους δομημένο και βουβό ρόλο προσφέροντας υπερθέαμα στα οπτικά πεδία των παρατηρητικών θεατών.
Συμπερασματικά, είδαμε δύο δυναμικά θεάματα σε μία παράσταση τα οποία «γέννησαν» και γέμισαν εικόνες Τέχνης,  ικανές να αποτυπωθούν στη μνήμη των Χιωτών που παραβρέθηκαν και την παρακολουθήσαν. Οι θεατές γνώρισαν και ένοιωσαν βαθιά τον «ραφτάκο», τον αγάπησαν, συγκινήθηκαν από τα βιώματα της ζωής του, τον πόνεσαν, γέλασαν μαζί του και τον αποχαιρέτησαν με ανταμοιβή –και δικαίως- πάμπολλα χειροκροτήματα και μεγάλο θαυμασμό προς όλους τους υπεύθυνους συντελεστές της παράστασης.
Δεν θα μπορούσε άλλωστε αυτό το ήδη δοκιμασμένο και τόσο πολυχειροκροτημένο θεατρικό έργο στην Αθήνα, να μην τιμηθεί και να μην εκτιμηθεί από την νήσο με πολλά εύσημα.
Η σοβαρή προσπάθεια και η επιλεκτικά προσεγμένη δουλειά του Δήμου Αβδελιώδη είναι μορφή «Τέχνης». Η ηθοποιία της Ιωάννας είναι επίσης τέχνη.

Όλοι γνωρίζουμε, ιστορικά, ότι η Χίος γέννησε από τα σπλάχνα της τον Όμηρο. Με τέτοια λοιπόν ιστορία-παρακαταθήκη πίσω, κάθε σοβαρή προσπάθεια δημιουργών, καταγράφεται. Και πρέπει να υποστηρίζεται ποικιλοτρόπως και σε πολλά επίπεδα. Όχι μόνο από τους εκτός Ελλάδας οργανισμούς που διακρίνουν και εκτιμούν επακριβώς, τι σημαίνει σοβαρό θέατρο και ολοκληρωμένη ποιοτική απόδοση αυτού αλλά και από τους εδώ δικούς μας οργανισμούς.
Η τιμώμενη τέχνη φυσικά δεν έχει σύνορα. Γράφει Ιστορία είτε μόνη της είτε με την παρουσία όλων εμάς, του κοινού της. Και όσοι παραβρέθηκαν και παρακολούθησαν την εμπνευσμένη θεατρική παράσταση χθες, είμαι σίγουρη ότι σήμερα θα επιβεβαιώνουν τα όσα γράφω καιρό τώρα γι αυτήν.
Για όσους δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν, ας σπεύσουν την επόμενη φορά να την απολαύσουν. Με την απόλυτη ειλικρίνεια των λόγων μου η συγκεκριμένη παράσταση «κρύβει» πολύ… Τέχνη.

Μετά την παράσταση, η ευγενής ηθοποιός Ιωάννα Παππά και ο σκηνοθέτης-δημιουργός Τέχνης Δήμος Αβδελιώδης, μου έδωσαν μία μίνι και πλούσια συνέντευξη που αξίζει τον κόπο να την διαβάσετε παρακάτω.

Δήμος Αβδελιώδης:
-Πόσο σημαντικό θεωρείτε ότι είναι για ένα σκηνοθέτη το να μοιράζεται τα δημιουργήματα του με την γενέτειρα πατρίδα του;
Είναι η μεγαλύτερη χαρά. Γιατί όταν κάποιος αναγνωριστεί στην ίδια την πατρίδα του είναι η μεγαλύτερη κατάκτηση. Δεν υπάρχει πιο σημαντικό πράγμα από αυτό. Στην γενέτειρα πατρίδα υπάρχουν αντιστάσεις και ερεθίσματα που δημιουργούν ένα είδος κουλτούρας και παιδείας αλλά αυτό έχει παρέλθει προ πολλού. Από τις ταινίες που έχω κάνει έχω αγαπηθεί εδώ στη Χίο. Αυτό είναι κάτι που μου δίνει πραγματικά μεγάλη χαρά.

-Είναι σε όλους γνωστό ότι έχετε μελετήσει και έχετε αποδώσει με επιτυχία ομηρικά κείμενα όσο κανένας άλλος έλληνας σκηνοθέτης. Υπάρχει η σκέψη να υλοποιηθεί ένα τόσο ξεχωριστό επιχείρημα από τη μεριά σας στο νησί της Χίου που είναι ο κατεξοχήν τόπος- βάση ιστορικών πηγών-  που διεκδικεί την καταγωγή του Ομήρου;
Είναι γνωστό, το έχω ανακοινώσει ότι μία μεγάλη μου επιθυμία είναι να κάνω την Ιλιάδα στα αρχαία ελληνικά. Το έχω σκεφθεί, το έχω ήδη δρομολογήσει, το έχω σχεδιάσει και δεν μένει παρά μόνο να βρεθεί εκείνος ο φορέας ο οποίος θα βοηθήσει γιατί είναι μία μεγάλη παραγωγή. Χρειάζομαι δώδεκα ηθοποιούς και γύρω στον ένα χρόνο περίπου πάρα πολύ δύσκολες πρόβες για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Θα είναι ένα θέαμα-γεγονός παγκόσμιο. Στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια στηρίζεται όλος ο Δυτικός Πολιτισμός.

Ιωάννα Παππά:
Εξ όσων γνωρίζω έχετε επισκεφθεί ξανά για επαγγελματικούς λόγους τη Χίο. Πως αντιληφτήκατε αυτή τη φορά την ανταπόκριση του χιακού κοινού;
Όχι δεν είναι η πρώτη μου φορά στη Χίο. Το «Μελτεμάκι» ήταν η πρώτη παράσταση το 2000 που είχα έρθει και στη Χίο. Τότε ήταν η πρώτη φορά -λόγω της παράστασης- που επισκέφθηκα το νησί. Αυτή είναι η δεύτερη μετά από πολλά χρόνια, δυστυχώς, γιατί μου αρέσει πάρα πολύ και ελπίζω να ξαναέρθω άμεσα. Την επόμενη φορά θα έρθω για διακοπές. Η Χίος διαθέτει φυσική ομορφιά, το κομμάτι με τα παλιά αρχοντικά είναι το αγαπημένο μου και μου αρέσουν πάρα πολύ οι άνθρωποι της. Όσοι έχω γνωρίσει από αυτό τα νησί είναι ιδιαίτεροι. Πως λέμε ότι μερικά νησιά έχουν παράδοση ως προς αυτό; Συγκαταλέγεται σε αυτά και η Χίος. Για την ιστορία της, τον πολιτισμό της, υπάρχει ανάπτυξη σε καλλιτεχνικό επίπεδο και βλέπω ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται στα δρώμενα.

Άμεσα σχέδια;
Έχω ξεκινήσει πρόβες για το χειμώνα για το έργο του Ευγένιου ο Νιλ το «Ένα φεγγάρι και τους καταραμένους», θα πάμε επανάληψη τον Άμλετ για λίγο και μετά θα υπάρξει και μία τρίτη παράσταση που θα την σκηνοθετήσει ο Γιώργος Σκεύας.

Η παρουσία σας στο θεατρικό σανίδι θεωρείται επιτυχημένη και υποδηλώνει τα επιλεκτικά σας βήματα, τα οποία απολαμβάνουν αποδεδειγμένα κάθε φορά, πολλά χειροκροτήματα και επαίνους από το κοινό σας. Πιστεύετε ότι η κατ’ εξοχήν κινητήριος δύναμη για την επιτυχία είναι η αγάπη για τη δουλειά σας ή η αγάπη που σας δίνει το κοινό είναι η εναρκτήριος ενέργεια που σας ωθεί να κάνετε επιτυχίες;
Είναι αμφίδρομη η σχέση. Και πολύ ζωντανή η σχέση του κοινού με τον καλλιτέχνη. Αυτό που υπερίσχυε στην δική μου επαγγελματική πορεία είναι ότι μία προσωπική μου ανάγκη με παρακινεί πάντα, η οποία δεν παύει να είναι το βασικό και κύριο εναρκτήριο χαρακτηριστικό. Όταν βλέπω ότι υπάρχει ανταπόκριση από το κοινό σε αυτό που παρουσιάζω βγάζω ένα νόημα και καταλαβαίνω ότι συνεχίζω σε ένα δρόμο που έχει κάποια ουσία για να συμβαίνει αυτό που κάνω. Όταν απευθυνόμαστε κάπου είναι σημαντικό να καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει επικοινωνία. Πρέπει να είμαστε αυθεντικοί σε ότι μας αντιπροσωπεύει ώστε να γίνουμε αποδεκτοί από το κοινό. Το κοινό μας ακολουθεί όταν είμαστε αυστηροί με αυτό που εκπροσωπούμε. Αυτό λέγεται επιτυχία. Και ας είναι δύσκολο. Όταν το κοινό «διαβάζει» κάτι γνήσιο και αυθεντικό, το ακολουθεί ευκολότερα από το να προσπαθεί κάποιος απλά να το ικανοποιήσει και να νομίζει ότι θα έχει ανταπόκριση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Στη φωτογραφία η Ιωάννα Παππά μαζί με τον Αλέξανδρο Αβδελιώδη, ο οποίος επένδυσε μουσικά την παράσταση παίζοντας πιάνο

«Το μόνον της ζωής του ταξείδιον»
Ερμηνεία: Ιωάννα Παππά

Συντελεστές παράστασης
Διδασκαλία ερµηνείας, σκηνική όψη, κίνηση, σκηνοθεσία: ∆ήµος Αβδελιώδης
Κοστούµι: Αριστείδης Πατσόγλου
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Βοσκοπούλου
Trailers,  Φωτογραφίες: Φοίβος Αβδελιώδης
Διεύθυνση Παραγωγής: Σταµάτης  Μουµουλίδης

Θα ήθελα να πω ευχαριστώ στους υπεύθυνους του Θεάτρου Καστρομηνά αλλά και σε όλους τους συντελεστές της παράστασης, που με προσκάλεσαν και είχα την τιμή να είμαι παρούσα σε όλες τις διεργασίες που έγιναν για την πραγματοποίηση της.



Φωτογραφίες:
Βίκη Κουτρή (εκτός της 6ης που ανηκει στο αρχείο του σκηνοθέτη)