Επίσημη Συμμετοχή

68o Φεστιβάλ Βερολίνου

 TRANSIT 

Μια ταινία τoυ: Κρίστιαν Πέτζολντ

Με τους: Φραντς Ρογκόφσκι, Πάουλα Μπέερ

 

18 Απριλίου στους κινηματογράφους από την Seven Films

Με την υποστήριξη του Goethe Institut

«Συναισθηματική δύναμη, που σε διαπερνά!» VARIETY 

«Συναρπαστικό» NEW YORK TIMES 

«Μία Αντι – “Καζαμπλάνκα”» NEW YORKER 

Mετά το «Βarbara» (Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Σκηνοθεσίας – 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου) και «Το Τραγούδι του Φοίνικα», ο βραβευμένος Γερμανός σκηνοθέτης, Κρίστιαν Πέτζολντ, διασκευάζει το σπουδαίο μυθιστόρημα της Άνα Σέγκερς, «Τράνζιτο».

Σύνοψη

Τα γερμανικά στρατεύματα πλησιάζουν στο Παρίσι. Ο Γκεοργκ, ένας Γερμανός πρόσφυγας, δραπετεύει στη Μασσαλία την τελευταία στιγμή. Στις αποσκευές του φέρει τα έγγραφα ενός συγγραφέα, του Βάιντελ, ο οποίος έχει αυτοκτονήσει. Τα έγγραφα περιλαμβάνουν ένα χειρόγραφο, επιστολές και βίζα από την πρεσβεία του Μεξικού. Στη Μασσαλία, μόνο εκείνοι που μπορούν να αποδείξουν ότι θα φύγουν, έχουν δικαίωμα να παραμείνουν. Ο Γκεοργκ υιοθετεί την ταυτότητα του νεκρού και αποφασίζει να παραμείνει εκεί.

Όλα αλλάζουν όταν ο Γκέοργκ ερωτεύεται την Μαρία, μια μυστηριώδη γυναίκα σε αναζήτηση του συζύγου της, ο οποίος θα την περίμενε στη Μασσαλία, για να διαφύγουν με βίζα στο Μεξικό. 

Η ταινία

Το TRANSIT βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Άννα Σέγκερς, το οποίο γράφτηκε το 1942 στη Μασσαλία. Κάνοντας χρήση των εκπληκτικών παραλληλισμών μεταξύ των ιστορικών γεγονότων και της σημερινής Μασσαλίας, ο Κρίστιαν Πέτζολντ διηγείται την ιστορία ενός μεγάλου, σχεδόν ανέφικτου έρωτα, εν μέσω πολέμου, αυτοεξορίας και της λαχτάρας του να βρεις έναν νέο τόπο που θα μπορέσεις να τον αποκαλείς σπίτι.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Φραντς Ρογκόφσκι (European Shooting Star 2017) και η Πάουλα Μπέερ (υποψήφια για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου για τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στο FRANTZ του Φρανσουά Οζόν).

 

Σημείωμα σκηνοθέτη

Η αυτοβιογραφία του Γκέοργκ Γκλάσερ περιέχει μια υπέροχη φράση: «Ξαφνικά, καθώς τελείωνε η πτήση μου, βρέθηκα περιτριγυρισμένος από κάτι που χαρακτήρισα ως «ιστορική σιωπή». Ο Γκέοργκ Γκλάσερ ήταν Γερμανός κομμουνιστής που έζησε κατά τη χρονική περίοδο που διαδραματιζόταν το TRANSITO, το μυθιστόρημα της Άννα Σέγκερς. Διέφυγε στη Γαλλία και στη συνέχεια στην ελεύθερη ζώνη της, τη λεγόμενη «Ζώνη libre», στην οποία ανήκε και η Μασσαλία. Η «ιστορική σιωπή» μοιάζει με την άπνοια. Το αεράκι που σταματάει, το ιστιοφόρο που δεν μπορεί να συνεχίσει χωρίς τον άνεμο και μένει εκεί, ακίνητο, να περιβάλλεται από το τεράστιο τίποτα της θάλασσας. Οι επιβάτες έχουν σβηστεί – από την ιστορία και από τη ζωή. Είναι στριμωγμένοι στον χώρο και στον χρόνο.

Έτσι και οι άνθρωποι στο TRANSIT, έχουν στριμωχθεί στην Μασσαλία, περιμένοντας πλοία, βίζα, διέξοδο. Είναι υπό διωγμό – δεν υπάρχει τρόπος ούτε πίσω να πάνε, ούτε εμπρός. Κανείς δεν θα τους φροντίζει. Περνούν απαρατήρητοι απ όλους – εκτός από την αστυνομία και τις κάμερες ασφαλείας. Είναι φαντάσματα των συνόρων, μεταξύ ζωής και θανάτου, μεταξύ του χθες και του αύριο. Το παρόν υπάρχει χωρίς να τους αναγνωρίζει. Ο κινηματογράφος αγαπά τα φαντάσματα. Ίσως επειδή και αυτά είναι κατά κάποιον τρόπο ένα είδος transit, διέλευσης. Μια ενδιάμεση σφαίρα στην οποία εμείς, οι θεατές, είμαστε ταυτόχρονα απόντες και παρόντες. Οι άνθρωποι στο TRANSIT,  λαχταρούν να παρασυρθούν από το ρεύμα, το αεράκι, να ξεκολλήσουν. Λαχταρούν μια δική τους ιστορία, και ανακαλύπτουν το κομμάτι μιας ιστορίας που άφησε πίσω του ένας συγγραφέας, μια ιστορία αγάπης, ενοχής και πίστης. Το TRANSIT είναι μια ταινία για το πώς αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν αυτή την ιστορία, δική τους. 

18 Απριλίου στους κινηματογράφους από την Seven Films

Με την υποστήριξη του Goethe Institut. 

To μυθιστόρημα της Άνα Σέγκερς, «Τράνζιτο» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Άγρα.

 

Ένα συναρπαστικά πολυεπίπεδο ρομάντζο τοποθετημένο σε ένα εναλλακτικό παρόν όπου οι Γερμανοί φασίστες προελαύνουν και πάλι στην Ευρώπη, δίνει την αφορμή για μια ταινία που επιλέγει τον πιο απροσδόκητο τρόπο να γίνει βαθιά πολιτική.

 

«Το «Transit», βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Γερμανίδας Ανα Σέγκερς, γραμμένο το 1942 είναι ένα βιβλίο απόλυτα συνδεδεμένο με την εποχή του. Η συγγραφέας του εγκατέλειψε την Γερμανία για το Παρίσι το 1934, αφού είχε ήδη συλληφθεί από την Γκεστάπο για ένα προηγούμενο έργο της, «Die Gefährten», το οποίο προειδοποιούσε για την άνοδο του φασισμού, βρήκε καταφύγιο στην Μασσαλία και από εκεί έφυγε στο Μεξικό».

Die deutschen Truppen stehen vor Paris. Georg entkommt im letzten Moment nach Marseille. Im Gepäck hat er die Hinterlassenschaft des Schriftstellers Weidel, der sich aus Angst vor seinen Verfolgern das Leben genommen hat: ein Manuskript, Briefe, die Zusicherung eines Visums durch die mexikanische Botschaft. In der Hafenstadt darf nur bleiben, wer beweisen kann, dass er gehen wird. Einreisegenehmigungen für die möglichen Aufnahmeländer werden gebraucht. Georg nimmt die Identität von Weidel an, versucht eine der wenigen Schiffspassagen zu ergattern. Flüchtlingsgespräche in den Korridoren des kleinen Hotels, in den Wartezimmern der Konsulate, in Cafés und Bars am Hafen. Georg freundet sich mit Driss an, dem Sohn seines auf der Flucht verstorbenen Genossen Heinz. Seine Pläne ändern sich, als er der geheimnisvollen Marie begegnet. Transit beruht auf Anna Seghers’ im Exil verfassten gleichnamigen Roman. Schauplatz des Films ist das heutige Marseille, in dem sich die Figuren aus der Vergangenheit bewegen. Geflüchtete von damals treffen auf Geflüchtete von heute, die Geschichte trifft auf die Gegenwart, und alle Erzählungen verbinden sich zu einem ewigen Transitraum.

Quelle: Berlinale

 

Σχετικά με τον Franz Rogowski δείτε ακόμα:

Franz Rogowski – Ο 32χρονος Γερμανός στη νέα ταινία «Στους Διαδρόμους»