Οι λάτρεις του σινεμά που έχουν δει και ξαναδεί όλα τα καθιερωμένα κινηματογραφικά έργα, που συμπεριλαμβάνονται στις αμέτρητες λίστες αξιολόγησης, μένουν πολλές φορές έκπληκτοι όταν ανακαλύπτουν το μεγαλείο άγνωστων ή άδικα υποτιμημένων ταινιών. Συνήθως πρόκειται για έργα άσημων δημιουργών που όμως έκαναν μια εξαιρετική ταινία και μετά εξαφανίστηκαν ή έργα γνωστών σκηνοθετών που ήταν μπροστά από την εποχή τους και δεν έγιναν κατανοητά ή ατυχώς έμειναν στη σκιά των μεγάλων επιτυχιών τους. Αυτή είναι η κατηγορία των ταινιών που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «κρυμμένα κινηματογραφικά διαμάντια». Αναζητήστε τα  !!!

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΑΙΝΙΑΣ

  • Αγγλικός Τίτλος: Scenes  of the crime
  • Ελληνικός Τίτλος: Σκηνές από ένα έγκλημα
  • Κατηγορία: Γκανγκστερικό θρίλερ
  • Σκηνοθεσία: Dominque Forma
  • Σενάριο: Amit Mehta/Daniel Golka
  • Ηθοποιοί : Jon Abrahams , Jeff Bridges, Peter Greene , Noah Wyle , Morris Chestnut , Madchen Amick , R. Lee Ermey , Bob Gunton , Brian Goodman , Amy Zorek , Mizuo Peck
  • Μουσική: Christopher Young
  • Φωτογραφία: James Bagdonas
  • Μοντάζ: Sid Levin
  • Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
  • Χρώμα: Έγχρωμο
  • Διάρκεια: 95 min

Οι εφαπτόμενοι κύκλοι του εγκλήματος

Νόμος του Murphy:«Aν υπάρχουν δύο ή περισσότεροι τρόποι να γίνει κάτι και κάποιος από αυτούς οδηγεί στην καταστροφή, τότε κάποιος θα το κάνει με αυτόν τον τρόπο» 

Ο αφηγηματικός καμβάς της ταινίας βασίζεται σε αληθινή ιστορία: ο  Lenny Burroughs (Jon Abrahams) είναι ένας νεαρός  μικροκακοποιός που μπορεί να οδηγεί αυτοκίνητο όπως το είδωλό του Steve McQueen στο θρυλικό «Bullit». Είναι έτοιμος να παντρευτεί και για να κερδίσει κάποια έξτρα μετρητά αναλαμβάνει να κάνει τον σοφέρ στον σκληρό τύπο Rick (Peter Greene). Ο Rick τον διαβεβαιώνει ότι πρόκειται για μια απλή «οδήγηση ενός αυτοκινήτου από το σημείο Α στο σημείο Β». Ωστόσο, αυτό που φαινομενικά ήταν μια δουλειά ρουτίνας, μετατρέπεται σε επιχείρηση απαγωγής του ισχυρού επιχειρηματία  Jimmy Berg(Jeff Bridges).  Ο Berg  έχει υψηλή θέση στην εγκληματική ιεραρχία και μαζί με τον συνεργάτη του Steven Wayne  (Bob Gunton) απολαμβάνουν μια πλουσιοπάροχη  ζωή με ξέπλυμα χρημάτων και χειραγώγηση συνδικάτων. Ο Rick μιλάει στο κινητό του με τον αφεντικό του Trevor Morrison (Brian Goodman), που του λέει ότι πρέπει να κρατήσει τον Jimmy όμηρο μέχρι να συνάψει μια οικονομική συμφωνία με τον Steven .Αλλά όταν ο Rick βγαίνει από το φορτηγό που κρατάει τον Jimmy, κυριολεκτικά ισοπεδώνεται από τους μπράβους του Wayne.  Αυτό αφήνει τον άπειρο Lenny να  βρίσκεται πολιορκημένος στο αυτοκίνητο, ανάμεσα σε διασταυρούμενα πυρά με μοναδική «ασφάλειά» του, τον όμηρο. Τώρα έχει αναβαθμιστεί σε πρωτοπαλίκαρο του Morrison που τον καθοδηγεί πιεστικά ενώ από την άλλη ο Jimmy τον προειδοποιεί ότι θα υπάρξουν τρομερές συνέπειες εάν δεν απελευθερωθεί άθικτος. Ο  Lenny σταδιακά χάνει την «αθωότητα» του ,σκληραίνει ,παίρνει ρίσκα και αποφάσεις για να επιβιώσει. Έχει να διαχειριστεί μια εκρηκτική κατάσταση με συνεχείς ανατροπές .Άραγε τι επιλογές θα κάνει;

Ο Γάλλος δημιουργός μουσικών βίντεο Dominique Forma, το 2001 πραγματοποίησε ένα εντυπωσιακό σκηνοθετικό ντεμπούτο με το « Σκηνές από ένα έγκλημα » .Για ανεξήγητους λόγους αυτό το ανεξερεύνητο στολίδι στο είδος των γκανγκστερικών φιλμ δεν προβλήθηκε ποτέ στο κανονικό πρόγραμμα διανομής   και  κυκλοφόρησε στην Αμερική απευθείας στην καλωδιακή τηλεόραση.

Στο ζενερίκ του φιλμ διαβάζουμε την ρήση του Μπιγκ Τζιμ Κολόσιμο , Νονού του υποκόσμου του Σικάγο «Αυτό μας διαχωρίζει από τον υπόλοιπο κόσμο. Δεν έχουμε το Νόμο σαν δίχτυ. Στο τέλος όλα είναι θέμα φύσης.» Ο Forma βάλθηκε με αυτό το φιλμ να αποδείξει αυτό το αξίωμα. Η αστυνομία  και η δικαιοσύνη απουσιάζουν παντελώς. Οι αριστοκράτες του εγκλήματος δρουν ανεξέλεγκτοι σε ένα παράλληλο σύμπαν ,με δικούς του άγραφους αλλά δρακόντειους νόμους. Ο Forma απεικονίζει  το  φάσμα  της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας: φτωχοί βιοπαλαιστές , μικροαπατεώνες που παλεύουν για μια μελλοντική «νόμιμη» δουλειά ,σκληροί μπράβοι,  πάμπλουτοι επιχειρηματίες-  στην πραγματικότητα  αδίστακτοι μεγαλομαφιόζοι – που κινούνται και διαπραγματεύονται με  εξευγενισμένη βαναυσότητα.

Το «Σκηνές από ένα έγκλημα» βασίζεται στη στέρεα παράδοση του κλασικού φιλμ νουάρ,  με τον  «αθώο» που μπλέκεται από άγνοια  σε μια ιστορία που τον υπερβαίνει. Όμως  ο Forma  ενσταλάζει στα καθιερωμένα μοτίβα την αισθητική του άποψη:  την  διαλεκτική οπτική του  ,την  υπερφόρτωση με χαρακτήρες, τον  στακάτο  ρυθμό, το διαρκώς αυξανόμενο σασπένς με τις απρόσμενες εκρήξεις βίας. Στο φιλμ το στρατηγικό πλεονέκτημα  συνεχώς παλινδρομεί  με κινητήριες δυνάμεις  την πειθώ και την εκλογίκευση ,την βούληση και τον φόβο  , την απειλή και την υποταγή ,την βεντέτα και την μανιακή εκδίκηση.  Ωστόσο η πραγματική δύναμη της ταινίας πηγάζει από το  μεθοδικό  χτίσιμο της πλοκής  σε διαφορετικές τοποθεσίες, με  πολλά πρόσωπα και  σκηνές που τελικά δένουν μεταξύ τους  όταν κλείνουν οι εφαπτόμενοι κύκλοι του εγκλήματος .

O  Forma  ,που δεν κατάφερε να γυρίσει άλλη ταινία μέχρι σήμερα, συνέθεσε ένα μπαλέτο θανάτου με την  υποβλητική μουσική του Christopher Young  ,μια  θανατηφόρα διαπλοκή αθώων και εγκληματιών που έτυχε να βρεθούν σε μια δεδομένη στιγμή  μέσα στον κόκκινο κύκλο της βίας. Το φιλμ του ,αδιάλλακτο και πεσιμιστικό ,δεν  παραδίδεται  σε παροξυσμική  αιματοχυσία αλλά προκαλεί ένα  συνεχές αίσθημα  ανησυχίας και φόβου που έχει τις ρίζες του  στο νόμο του Murphy.