ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ TRUBNAYA

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ

ΜΠΟΡΙΣ  ΜΠΑΡΝΕΤ

Από 8/8 σε επανέκδοση

Διανομή New Star

Σκηνοθεσία: Boris Barnet, Σενάριο: Nikolay Erdman, Anatoli Marienhof, Vadim Shershenevich, Viktor Shklovskiy, Bella Zorich,

Φωτογραφία: Yevgeni Alekseyev, Παραγωγή: Ρωσία 1928, Γλώσσα: Βωβό, Διάρκεια: 64’

ΕΙΝΑΙ ΥΣΤΕΡΙΚΑ ΑΣΤΕΙΟ!

«Ο Μπόρις Μπάρνετ, ένας από τους σπάνιους Ρώσους κωμικογράφους της χρυσής εποχής του σοβιετικού σινεμά,  έδωσε ένα εξίσου σημαντικό έργο με τον Πουντόβκιν ή τον Ντοβζένκο  και πρέπει επιτέλους το όνομά του να πάρει τη θέση που του ταιριάζει.»

ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

 

ΜΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ-ΕΚΠΛΗΞΗ ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΣΙΑ

Μια απροσδόκητη εμπειρία από τη Ρωσία – μια κωμωδία για τους κατοίκους ενός διαμερίσματος που περιλαμβάνει από τις πιο αστείες καταστάσεις στην ιστορία του κινηματογράφου.

Σύνοψη

Ένα κορίτσι από τη βαθιά επαρχία, καταφτάνει στη Μόσχα.

Βρίσκει δουλειά σαν καμαριέρα σε ένα σπίτι της οδού Trubnaya και πέφτει θύμα εκμετάλλευσης από τον ιδιοκτήτη-κομμωτή και τη σύζυγό του. Η ιστορία ξεφεύγει από τα συνηθισμένα όταν στο σπίτι εμφανίζεται ένας νεαρός συνδικαλιστής, ο οποίος κάνει εγγραφές νέων μελών. Είναι ο δρόμος διαφυγής της νεαρής Parasha, από την καθημερινή κακομεταχείριση. Και είναι και ο τρόπος για να γνωρίσει νέους και ενθουσιώδεις ανθρώπους. 

Υπόθεση

Η ταινία τοποθετείται στη Μόσχα. Το σπίτι στην οδό Trubnaya ζει την καλοκαιρινή της περίοδο γεμάτη φασαρία, κουτσομπολιά και μικροαστισμό. Ένας από τους μισθωτές, ιδιοκτήτης κομμωτηρίου, ψάχνει μια οικονόμο που να είναι μέτρια, σκληρή και όχι συνδικαλίστρια. Κατάλληλη υποψήφια φαίνεται να είναι  ένα κορίτσι με το όνομα Praskovya Pitunova και με ψευδώνυμο Parasha, ένα κορίτσι βαθιά μέσα από την επαρχία. Σύντομα, όμως, τα νέα θα είναι συγκλονιστικά. Η Parasha εκλέγεται από την συνδικαλιστική ένωση οικιακών βοηθών!

Υπάρχει μια παραδοσιακή ρωσική ιστορία για μια νέα γυναίκα που εγκαταλείπει το χωριό της για να πάει στην πόλη και πέφτει θύμα ενός  αδίστακτου άνθρωπου. Η εμπειρία της στην πόλη είναι πολύ αρνητική και επιστρέφει στην ύπαιθρο, όπου αντιμετωπίζεται ως παρίας. Αυτή είναι η ιστορία που ενέπνευσε την ταινία House on Trubnaya Street. Ενώ η παραδοσιακή ιστορία είναι τραγική, ο Barnet την παίρνει και την μετατρέπει σε μια ιστορία ελπίδας για την τότε φρέσκια και αναδυόμενη σοβιετική κοινωνία. Πρόκειται για μια σοβιετική ταινία, αλλά με κανέναν τρόπο δεν είναι δύσκολη, στην πραγματικότητα Barnet μετατρέπει την ιστορία σε μια κωμωδία ελπίδας.

Οι σοβιετικές κωμωδίες ίσως δεν είναι πραγματικά αστείες. Μπορεί να είναι διασκεδαστικές ή ευχάριστες, αλλά ποτέ πραγματικά αστείες. Αυτό δεν συμβαίνει με αυτή τη κωμωδία που λαμβάνει χώρα στη  Μόσχα. Είναι υστερικά αστεία.

Μια νεαρή γυναίκα από την επαρχία έρχεται στη Μόσχα, αναζητώντας τον θείο της (ο οποίος, όπως φαίνεται, είχε φύγει πάλι για την επαρχία). Πιάνει δουλειά ως καμαριέρα στο ενδεχομένως  χειρότερο κτίριο διαμερισμάτων στην πόλη, όπου βρίσκεται να έχει τρομερό όγκο εργασίας και να είναι και κακοπληρωμένη. Αυτό, όμως, αλλάζει  όταν εκλέγεται στο συμβούλιο της πόλης της Μόσχας: Τότε οι άνθρωποι στο κτίριο δεν μπορούν να κάνουν αρκετά για εκείνην. Μία ταινία που δεν είναι μόνο εξωφρενικά αστεία, αλλά και ένα διαμάντι του Ρώσικου κινηματογράφου.

Το σενάριο «Parasha» που έγραψε ο Bella Zorich ήταν στο στούντιο Mezhrabpom-Rus για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να γίνει ταινία. Το σενάριο γράφτηκε για τον Σεργκέι Κομάροφ, αλλά μετά από συζήτηση αποφασίστηκε ότι ο Μπόρις Μπάρντ θα προσαρμόσει την ταινία. Ο Ζόριτς δήλωσε ότι η ιστορία της νέας Σταχτοπούτας – Παρατάνα Πιτούνοβα, έπρεπε να δείξει πώς το λενινιστικό σύνθημα «Κάθε μάγειρας πρέπει να μάθει να κυβερνά το κράτος» ερμηνεύεται με διαστρεβλωμένο τρόπο από τους φιλιστές λαϊκούς. Ωστόσο, ο Μπόρις Μπαρνέτ, όταν άρχισε να εργάζεται για την ταινία, ξεκίνησε αμέσως την τροποποίηση του σεναρίου. Το σκηνικό αντιμετώπισε πολυάριθμες επανεγγράψεις από ένα πλήθος συγγραφέων όπως ο Βίκτορ Σκλόφσκι, ο Νικολάι Ερντμαν, ο Αντάλι Μάριενχοφ, ο Βαντίμ Σσερσενέβιτς.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΣΑΤΥΡΑ

Οι ταινίες του Boris Barnet είναι δείγματα  εξαιρετικού κινηματογραφικού  συντονισμού και συναρπαστικής επεξεργασίας. Είναι μια επίδειξη των απίστευτων κινήσεων των μηχανών και των διαφόρων τεχνικών, συμπεριλαμβανομένων, παραδείγματος χάριν, κομψών φωτογραφικών ταξιδιών, φωτογραφιών μεγάλου μήκους και η παρουσίασης του προσκηνίου του χαοτικού σκηνικού γύρω από το σπίτι στην οδό Trubnaya.

Η ταινία αποτελείται από επί μέρους κωμικές ιστορίες στηριγμένες, κατά βάση, σε καθημερινές καταστάσεις με ψήγματα πικρίας. Λόγω αυτών των χαρακτηριστικών των ταινιών του , μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τον Μπόρις Μπαρνέτ σαν ένα «rara avis» (σπάνιο πτηνό) του Ρώσικου βωβού κινηματογράφου. Αυτές οι κωμικές ταινίες είναι μία έκπληξη για τους λάτρεις του βωβού σινεμά, κομμουνιστές και μη.

Ο ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΜΠΟΡΙΣ ΜΠΑΡΝΕΤ

Το Σπίτι στην οδό Trubnaya είναι ένα έργο τέχνης. Έτσι αυτό είναι το πρώτο του προσόν:  μία ταινία παραδομένη στην ευχαρίστηση και την εφευρετικότητα των δημιουργών της.

Αυτή η εφευρετικότητα, κατά πρώτο λόγο, είναι δομική: η ταινία αρχίζει με μια τολμηρή αντιστροφή. Ανοίγει με πολύτιμες σκηνές  της ιστορικής Μόσχας: νυχτερινή ώρα αρχικά  και στη συνέχεια αυγή – οι καταπληκτικοί  καλοκαιρινοί δρόμοι,  που φιλοξενούν φορτηγά με νερό. Στην οθόνη μας προχωράει ένα υγιές, δυνατό κορίτσι από την επαρχία, με μια παχιά λευκή πάπια κάτω από το χέρι της, προφανώς αναζητώντας τη διεύθυνση που είναι γραμμένη σε ένα χαρτί που κρατάει. Οι περαστικοί φαίνονται χρήσιμοι  ή λιγότερο χρήσιμοι, στέλνοντάς το σε κάθε κατεύθυνση (εκτός, δυστυχώς, από τη σωστή). Ενώ η ιδιοκτήτρια της πάπιας απογοητεύεται όλο και περισσότερο , η ίδια η πάπια ξεφεύγει από το καλάθι της και ξεκινά τη δική της διαδρομή. Η Μόσχα είναι ένας λαβύρινθος γραμμών.

Ξαφνικά η καταστροφή επέρχεται: υπάρχει το πουλί στη μέση του δρόμου κι ένα τραμ να πηγαίνει κατά πάνω του.

«Freeze Frame!» Η παραγγελία μας αναμεταδίδεται μέσω ενός διακριτικού τίτλου, ακολουθούμενη από την χρήσιμη πρόταση «Ας επιστρέψουμε στην ταινία για να δούμε πώς μπήκαμε σε αυτό το χάος».  Και, λοιπόν, πηγαίνουμε πίσω όπου η ιστορία αρχίζει: ένας επαρχιακός σιδηροδρομικός σταθμός, όπου ένα κορίτσι αποχαιρετά τη μητέρα του. Πάει για δουλειά στη μεγαλούπολη . Όσο για σπίτι, ίσως να μπορεί να μείνει με τον θείο της, αν μπορεί να τον βρει. Δυστυχώς γι’ αυτήν –και αυτό είναι το δεύτερο ωραίο τρικ της ταινίας- καθώς το τρένο της κυλάει  έξω από το σταθμό, έρχεται  ένα άλλο τρένο, αφήνοντας  τον εν λόγω θείο στην πλατφόρμα. Λοιπόν, ποιος δήλωσε ότι θα είναι εύκολο;

Ο κορμός της ταινίας επικεντρώνεται στο κομμωτήριο. Ο δημοφιλής ηθοποιό Vladimir Fogel (γνωστός σε κάποιους από το Pudovkin’s Chess Fever του 1925), δίνει την ερμηνεία της ζωής του και μεταμορφώνεται σε ένα αυτάρεσκο, υπεροπτικό τέρας. Αυτό κάνει την ταινία  ευχάριστη. Θα ήταν λίγο παράλογο  να ισχυριστούμε ότι αγαπάμε έναν τέτοιο χαρακτήρα. όμως, με έναν περίεργο τρόπο, είναι αδύνατο να μην τον θαυμάσουμε – τόσο ξεκάθαρα συνεπαίρνει τον κόσμο με την ερμηνεία του.

Το Σπίτι στην οδό Trubnaya είναι μια εξαιρετική κωμωδία, αλλά δεν είναι συναισθηματική – πράγματι είναι μέρος της γενικής ιδέας, του ότι ο κακοποιός θα πρέπει να παραμείνει αμετανόητος. Είτε μας αρέσει είτε όχι – και μας αρέσει – η ασυδοσία του έχει ένα είδος ακεραιότητας.

Μπορίς Μπαρνέτ              

Ο Μπορίς Μπαρνέτ  γεννήθηκε στη Μόσχα το 1902. Ο παππούς του Τόμας Μπαρνέτ ήταν τυπογράφος που μετακόμισε στη Ρωσική Αυτοκρατορία από τη Μεγάλη Βρετανία τον 19ο αιώνα. Μαθητής της Σχολής Καλών Τεχνών της Μόσχας, εντάχθηκε στον Κόκκινο Στρατό στην ηλικία των 18 ετών και στη συνέχεια ασχολήθηκε επαγγελματικά με την πυγμαχία. Το 1927 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία, The Girl with a Hatbox, με πρωταγωνίστρια την Άννα Στεν. Η μελοδραματουργική του ταινία «The House on Trubnaya» του 1928, με πρωταγωνίστρια την Βέρα Μανέτσκαγια, ανακαλύφθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και τώρα κατατάσσεται ως μια από τις κλασικές ρωσικές βωβές ταινίες.

Μετά από την πρώιμη δουλειά του, ο Μπαρνέτ βρίσκεται να είναι στη δεκαετία του 1930 ένας από τους κορυφαίους κινηματογραφιστές της χώρας, δουλεύοντας με τους Σεράφιμα Μπέρμαν και Νικολάι Ερντμάν.

Μεταξύ των αριστουργημάτων του Μπαρνέτ, βρίσκουμε τους «Πατριώτες» (1933), μια ταινία αναγνωρισμένη στο 1ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Το μεταπολεμικό έργο του Μπαρνέτ, παρουσιάζεται με το «Secret Agent» τη πρώτη σοβιετική κατασκοπική ταινία, Η ταινία κέρδισε το βραβείο Στάλιν και ήταν αρκετά χρόνια μπροστά από την εποχή της, παρουσιάζοντας Χιτσκοκικές τεχνικές που βοήθησαν τον Μπαρνέτ να εδραιωθεί και στο εξωτερικό.

Ήταν η καλλιτεχνική φύση του, που τον έκανε να ξεχωρίζει από του λοιπούς Σοβιετικούς κινηματογραφιστές. Σε μια ταινία του Μπαρνέτ, μια φωτογραφία σε μια εφημερίδα θα ζωντάνευε απροσδόκητα και μια μικρή λεπτομέρεια στο τέλος μιας σκηνής θα μας εισήγαγε στην επόμενη. Θα ξεκινούσε μια σκηνή με ένα κοντινό πλάνο, έτσι ώστε «ο χώρος να ανακαλύπτεται σταδιακά με την μετακίνηση του άξονα ή την προοδευτική κίνηση της κάμερας.»

Μεταξύ των Ρώσων κινηματογραφιστών που μιλούσαν με θαυμασμό για τον Μπόρις Μπαρνέτ ήταν και ο Αντρέι Ταρκόφκυ.

Το 1965 και μετά από αρκετό καιρό καλλιτεχνικής σιωπής, αυτοκτονεί δια απαγχονισμού σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στην Ρίγα της Λετονίας.

 

Φιλμογραφία

 Miss Mend  (Мисс Менд) (1926)

 The Girl with a Hatbox  (Девушка с коробкой)(1927)

 Moscow in October  (Москва в Октябре) (1927)

 The House on Trubnaya  (Дом на Трубной) (1928)

 The Living Corpse  (1929)

 Living Things (Живые дела) (1930)

 The Ghost (Привидения) (1931)

 The Thaw  (Ледолом) (1931)

 Outskirts  (Окраина) (1933)

 By the Bluest of Seas  (У самого синего моря) (1936)

 A Night in September (Ночь в сентябре) (1939)

 The Old Horseman (Старый наездник) (1940) output to the screen in 1959

 A Good Lad  (Славный малый) (1942)

 Dark Is the Night  (Однажды ночью) (1945)

 Secret Agent  (Подвиг разведчика) (1947

 Pages of Life (Страницы жизни) (1948)

 Bountiful Summer  (Щедрое лето) (1950)

 Lyana  (Ляна) (1955)

 The Poet  (Поэт) (1956)

 The Wrestler and the Clown (Борец и клоун) (1957)

 Annushka  (Аннушка) (1959)

 Alyonka  (Алёнка) (1961)

 Whistle Stop (Полустанок) (1963) 

IMDB

https://www.imdb.com/title/tt0018841/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr_1  

 TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=f9ePMYF84yc