Συνέντευξη στη Ντίμη Θεοδωράκη

Ο Frank Buttenbender γεννήθηκε το 1972 στη Δρέσδη, όπου και ζει. Αγαπάει τη μουσική (ειδικά τη τζαζ), το να ταξιδεύει στη Γεωργία, τον ενθουσιάζουν τα βιβλία και οι ταινίες – και φυσικά η φωτογραφία!

 

Φρανκ, πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να μου πεις τι σημαίνει καλή φωτογραφία για σένα;

Μια φωτογραφία που δεν μπορείς να βγάλεις από το μυαλό σου και την οποία αναγνωρίζεις αμέσως μεταξύ χιλιάδων άλλων.

Έγχρωμη ή ασπρόμαυρη φωτογραφία;

Μέχρι στιγμής έχω δουλέψει κυρίως με ασπρόμαυρη γιατί, με μερικές εξαιρέσεις, πιστεύω πάντα ότι το χρώμα αποσπά πολύ από το θέμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα πορτρέτα.

Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις, όπου το χρώμα έχει νόημα. Για παράδειγμα, πέρυσι είχα μια φωτογράφιση με έναν γεωργιανό ζωγράφο “τοίχου”, οπότε ήταν λογικό να συμπεριλάβω τα χρώματα στην εικόνα. Αλλ, όπως είπα, αυτή είναι μια σπάνια εξαίρεση.

Martin Gore_Depeche Mode_Dresden 2017

Είναι η φωτογραφία, δουλειά ή χόμπι;

Είναι το πάθος μου! Δεν χρειάζεται και δεν θέλω να βγάλω τα προς το ζην και να δουλέψω για λογαριασμό άλλων, γιατί αλλιώς ακριβώς αυτό που πραγματικά χρειάζομαι θα χαθεί: η ελευθερία ν’ αποφασίζω τι, πότε, πού και πώς να τραβάω φωτογραφίες.

Για μένα, ωστόσο, ο όρος χόμπι έχει κάτι αυθαίρετο, λιγότερο σοβαρό. Περισσότερο  προς το χόμπι κλίνει… Αλλά για μένα η φωτογραφία ήταν σαφώς κάτι παραπάνω από ένα χόμπι, είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής μου μαζί με την αγάπη μου για τη μουσική.

Die Krupps_Dresden 2014

 DieKrupps_Dresden2014.jp

Πότε μπήκες στο χώρο της φωτογραφίας και με ποια αφορμή ή για ποιο λόγο;

Μπήκα στη σκηνή των συναυλιακών φωτογραφιών το 2005 μέσω μιας ομάδας φίλων και έμεινα εκεί για πολλά χρόνια. Επίσης μαζί με μια φίλη είχαμε το δικό μας διαδικτυακό περιοδικό, ώστε να είμαι σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητος. Υπήρχαν υπέροχες στιγμές, όπως μια συναυλία Skinny Puppy στη Νέα Υόρκη ή των Fka Twigs και των Depeche Mode.

Ωστόσο, κάποια στιγμή η λήψη φωτογραφιών σε συναυλίες με ενοχλούσε πάρα πολύ, επειδή οι συνθήκες δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστες. Δουλεύω τώρα στον τομέα της φωτογραφίας πορτρέτου. Φυσικά, πρέπει να προσέχει κανείς πολύ εκ των προτέρων, όπως την εύρεση τοποθεσίας, τα ραντεβού, τον καιρό, τα ρούχα κ.λπ. Η πραγματική δουλειά τη μέρα της λήψης είναι πολύ πιο διασκεδαστική απ’ ό, τι στις συναυλίες, γιατί δεν περιορίζομαι από τον αυστηρό “κορσέ” των κανονισμών και η συνάντηση με άλλους ανθρώπους έχει επίσης μια αξία από μόνη της. Εντελώς ανεξάρτητο από το αποτέλεσμα της κοινής εργασίας, το οποίο στη συνέχεια οδηγεί επίσης σε κοινή μνήμη.

fotobuch_konzertfotobuch (Cover:I Am X)

Imx

Τι προσπαθείς να επικοινωνήσεις μέσω των φωτογραφιών σου;

Ένας σπουδαίος φωτογράφος είπε κάποτε ότι ένα πορτραίτο δεν περιγράφει το άτομο που φωτογραφίζεται και επίσης όχι τον φωτογράφο, αλλά το τι δημιουργήθηκε μεταξύ των δύο κατά τη λήψη της φωτογραφίας. Και έτσι το βλέπω! Θέλω να ξεκαθαρίσω τη διάθεση μιας συνάντησης. Με αυτόν τον τρόπο, μόνο τα δύο εμπλεκόμενα μέρη μπορούν να κρίνουν εάν το αποτέλεσμα ήταν επιτυχές.

   Fka Twigs_Berlin 2015

 

Τι είδους φωτογραφίες προτιμάς να τραβάς;

Φωτογραφίες που με προκαλούν, αλλά εξακολουθούν να έχουν καλό αποτέλεσμα. Φυσικά, αυτό δεν λειτουργεί πάντα, αλλά είναι καλύτερο από το να γίνονται όλα προβλέψιμα και ρουτίνα.

Και πόσο τις επεξεργάζεσαι μετά;

Η επεξεργασία για μένα σημαίνει μόνο αφαίρεση τυχόν σωματιδίων σκόνης και, εάν είναι απαραίτητο, την αλλαγή του φορμάτ για κάποιο συγκεκριμένο μέσο. Δεν επεξεργάζομαι τις φωτογραφίες μου.

Σε μεμονωμένες περιπτώσεις έχω μια αγαπημένη φίλη που με υποστηρίζει και είναι κι ένα από τα μοντέλα μου.

Με τι είδους κάμερα δουλεύεις;

Με κάμερα Nikon F6 35mm και πρόσφατα με κάμερα μεσαίου φορμάτ, Pentax 67. Τις περισσότερες φορές δουλεύω με την ασπρόμαυρου φιλμ Kodak Tri-X και αν θέλω χρώμα, χρησιμοποιώ Kodak Ektar ή Portra. Έχω διαλέξει, όταν χρειάζομαι, το Εργαστήριο Foto-Görner στη Δρέσδη, το οποίο και συστήνω.

 

                                                                                                                             Third Side Justice_Tbilisi 2015

Ψηφιακή ή τυπωμένη φωτογραφία;

Έχω εδώ και αρκετά χρόνια μόνο κάμερες με φιλμ. Όταν αποχώρησα από τη φωτογραφία συναυλιών, άλλαξα επίσης τον τρόπο εργασίας μου. Πατάω το κουμπί κλείστρου πιο συνειδητά και δεν τραβάω πλέον οποιαδήποτε φωτογραφία. Η δουλειά με film, όπου είναι υποχρεωτική η βραδύτητα, μου ταιριάζει, ειδικά επειδή μου αρέσει το αναλογικό, κλασικό look πολύ περισσότερο από την ψηφιακή τελειότητα.

Ένα από τα όνειρά μου είναι να έχω το δικό μου εργαστήριο φωτογραφιών και ελπίζω ότι μια μέρα θα πραγματοποιηθεί.

Τι πιστεύεις για το γεγονός ότι όλοι παίρνουν φωτογραφίες και τις δημοσιεύουν μέσω των social media; Μήπως πλέον το έργο των επαγγελματιών φωτογράφων έχει υποτιμηθεί;

Ισχύει το γεγονός ότι ο μεγάλος αριθμός τυχαίων στιγμιότυπων αποκρύπτει την εμφάνιση των αριστουργημάτων που εξακολουθούν να υπάρχουν. Αλλά αν κάνεις εκτεταμένη αναζήτηση, σίγουρα θα συναντήσεις καλλιτέχνες μέσω των social media, τους οποίους δεν θα μπορούσες αλλιώς να γνωρίζεις.

Είμαι προσωπικά χαρούμενος που είμαι ζωντανός τώρα και όχι πριν από 30 χρόνια. Οι φωτογράφοι που θέλουν να κερδίσουν τα χρήματά τους, σήμερα πρέπει να πολεμήσουν σκληρά λόγω της μάζας του ανταγωνισμού και της φθίνουσας εκτίμησης από την κοινωνία. Αυτό δεν είναι αποτέλεσμα μόνο λόγω της εξάπλωσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά ένα πιο βαθύ πρόβλημα.

Renata_Dresden 2020

 Renata_Dresden2020

Ποιους φωτογράφους αγαπάς;

Το έργο των Peter Lindbergh και Jim Rakete ήταν και είναι πολύ σημαντικό για μένα. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με τις φωτογραφίες νέων γεωργιανών φωτογράφων, όπως των Sofi divnishvili, Dina Oganova και Mariam Sitchinava. Όλοι τους καταφέρνουν να δημιουργήσουν φωτογραφίες, που θα με κρατήσουν απασχολημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Επίσης, ορισμένες ταινίες ήταν πολύ μεγάλη έμπνευση για μένα, όπως οι Blow up, Under fire, Palermo Shooting.

                                                                                                                                      Lisa_Köln 2018

Έχεις κάνει ποτέ έκθεση φωτογραφίας;

Υπήρξαν μερικές προτάσεις σχετικά με αυτό, αλλά δεν με ικανοποίησε ποτέ ο τρόπος με τον οποίο θα έπρεπε να παρουσιάζονται οι φωτογραφίες μου. Κατά την επιλογή φωτογραφιών για ένα άλμπουμ συναυλιών που έφτιαξα πρόσφατα, ένιωσα ότι θα ήθελα να κάνω μια δική μου έκθεση, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια. Γενικά είμαι ανοιχτός σε αυτό.

Πού μπορούμε να δούμε υλικό από τις φωτογραφίες σου;

Μπορείτε να δείτε εδώ:

https://buttenbender.myportfolio.com

https://youpic.com/photographer/buttenbender/?mode=best

 

Εδώ μπορείτε να δείτε τη συνέντευξη στα γερμανικά:

https://fermouart.gr/2020/10/05/frank-buttenbender-photographer-interview/

Su_Berlin2020

Su_Berlin 2020